Peste tot în Moldova avem drumuri care nu prea duc nicăieri și mizeria este la ordinea zilei. Iar dacă vorbim despre oameni, de fiecare dată când merg pe la sat, prin raioanele Moldovei, am o strângere de inimă când văd dezinformare, rusificare, naivitate, subestimare și multe amprente lăsate de perioada sovietică. Și câți ani au trecut de la independență și ce așteptări au oamenii de fiecare dată de la aleșii lor și iată de aici vine dezamăgirea oamenilor în democrație și nostalgia lor după vremurile de demult.
În acest week-end am fost la Nord, în Bălți. Centrul orașului mi-a părut frumos noaptea datorită bradului și luminițelor de sărbătoare care încă nu au fost scoase. Ziua însă farmecul orașului dispare… Am găsit și localuri din acelea pe care le avem și în capitală, cu design realizat ca la carte și o deservire destul de bună.
Și primăria mi s-a părut una mai frumoasă decât cea a Chișinăului. Dar iată gândul la primar sau, mai bine zis, la lipsa primarului în Bălți, mi-a răspuns imediat la întrebarea „De ce nu există infrastructură în Bălți?”. Un astfel de oraș are nevoie de investitori, iar aceștia vin acolo unde sunt condiții reale pentru investiții!
Pentru mintea mea de economist, de aici până la buget nu a fost cale lungă de parcurgere. Aveam puțină speranță că voi găsi un buget aprobat pentru anul 2016, având în vedere că bugetul de stat este unul provizoriu. Dar surpriză! Bălți are ce nu are întreaga Moldova – buget aprobat.
Dând la căutare în google „buget 2016 balti”, primul articol apărut în listă a fost acesta http://ru1.md/ro/beltskij-byudzhet-okonchatelnom/. „De remarcat că bugetul municipiului Bălți și de această dată a fost aprobat fără nicio susținere din partea statului, deși orașul transferă anual în bugetul republican consolidat sute de milioane de lei”, scrie în articolul publicat pe site-ul ru1.md (din denumirea site-ului este clar cine îi este finanțatorul).
Totodată, în proiectul bugetului pentru anul 2016 al mun.Bălți se menționează suma ce vine de la bugetul de stat și, apropo, e chiar mai mare decât suma transferurilor către bugetul municipiului Bălți indicată în bugetul provizoriu al Republicii Moldova pentru anul curent.
Dacă e să ne uităm la partea cu finanțarea reparației drumurilor, se atestă că în buget s-au alocat în acest scop exact suma ce urmează să fie colectată din taxele de utilizare a drumurilor – adică circa 17,7 milioane lei.
În articolul menționat mai sus, primarul de Bălți spune că „banii suplimentari pentru reparația drumurilor din Bălți vor fi incluși, iar sursa acestora va fi făcută publică în scurt timp. În acest sens, anul viitor vor fi operate și rectificările necesare în buget”. De câți bani ar fi nevoie în plus? Dacă luăm în calcul lungimea drumurilor publice din mun. Bălți, acestea reprezintă cam o pătrime din cele existente în mun. Chișinău. Pentru comparație, se menționează că în bugetul mun. Chișinău pentru anul 2016 sunt alocate pentru programul „Dezvoltarea drumurilor” circa 414 milioane lei, ceea ce înseamnă de 23 de ori mai mult decât în mun. Bălți.
Dacă tot am a fost pe la mijloc de ianuarie pe teritoriul ZEL „Bălți” și am rămas profund impresionată de ce minuni se fac pe acolo, atunci vreau să menționez că firma Draexlmaier a fost nevoită să repare din contul său propriu o stradă din Bălți, pentru interesele sale antreprenoriale. Nu mi se pare un lucru normal ca investitorii să vină într-o țară și să-și bată capul de infrastructura orașului unde își desfășoară activitatea.
Drumurile primarului de Bălți duc spre Chișinău și Moscova, iar drumurile din Bălți unde duc?