Suntem cu toții victemele unei traume colective, cea a parenting-ului deficitar.
Deseori neajunsurile și deficiențele sociale sunt puse pe seama sistemului educațional, este nevoie să investim mai mult acolo, spun unii. Cu cît mă gîndesc mai mult la acest subiect, cu atît mă conving că totul începe mai devreme, cu educația parentală.
Sunt voci care spun că la 8 ani harta mecanismelor psihice este formată deja. Aceasta înseamnă că pentru tot restul vieții, foarte mulți dintre noi urmează inconștient modele de comportament și reacții formate în copilăria timpurie. Cu alte cuvinte, răspunsurile la întrebările de ce reacționăm într-un fel sau altul la autoritate, de ce urmăm anumite modele de viață, de ce ne fac fericiți/nefericiți anumite lucruri și nu altele se află în ceea ce am îmbibat în primii ani de viață.
Pentru a avea o imagine despre ce fel de cocktail de idei este amestecat în grișul celor mici, să analizăm ce înseamnă un „copil bun” la noi. „Un copil bun”, à la moldave, este de cele mai multe ori un copil docil, ascultător, cuminte, care nu iese din cuvîntul părintelui, cu respect față de cei mai mari, care mănîncă totul din farfurie, nu se murdărește la joacă, nu face tărăboi prin casă, nu aleargă, nu strigă, nu plînge, nu face mofturi, are preocupările corecte, are note mari la școală, șamd. Tradus – o ființă amorfă, de pus la icoane, care să nu deranjeze prea mult pînă la vîrsta maturității, cînd dintr-o dată este așteptată să devină fericită, independentă, creativă, competentă, încrezută și, dacă e posibil, să cîștige suficienți bani cît să poată aduce proverbiala „cana de apă” la casă părintească. O ruptură de proporții cosmice între metode și obiective.
Ce se întîmplă dacă, invariabil, copilul nu se conformează scenariului de mai sus? Frustrări, supărări, exasperări, strigăte, cicăleli, decepții, iar în cazurile mai puțin fericite – vizita proverbialului Moș Nicolai din cui în diferitele și infinitele sale forme. Copiii sunt iubiți doar dacă sunt buni, orice pas greșit aduce suspendarea bunăvoinței parentale, cu consecințe grave pentru copil, și pentru noi toți, aș adăuga eu, pentru că cei mici cresc mari și devin cei pe care îi vedem acum în jurul nostru – la serviciu, pe stradă, la televizor, în trafic – supărați și crispați fără motive aparente, acestea fiind printre cele mai inofensive efecte.
Avem o societate în care respectul față de părinți este foarte apreciat, însă respectul față de copii rămîne a fi la etapa de subdezvoltare.
Pentru a face acest demers multidimensional și a nu cădea în dihotomia copii – bun, părinți – rău, este nevoie să realizăm că orice călău de azi este victima de ieri, iar orice părinte deficitar a fost și el/ea copilul unor părinți/circumstanțe și mai și. Foarte des îmi imaginez că părinții violenți, atît fizic cît și emoțional, de fapt își văd părintele tiranic în ocazionala dezobidiență a propriului copil, doar că de data aceasta îl au la cheremul lor, iar tentația răzbunării simbolice este irezistibilă pentru cineva care nu a ajuns să se maturizeze.
Aș putea să mă opresc mult mai mult la descrierea problemei, însă soluțiile prezintă un interes egal. M-am întrebat de mai multe ori cum arată un părinte bun? În spațiul limitat, în raport cu amploarea problemei, pe care mi l-am acordat pentru a găsi un răspuns, am concluzionat că lucrurile sunt simple și complicate în același timp.
Simplu – un părinte bun este o persoană care are capacitatea de a-și privi copilul ca pe o persoană distinctă și integră, cu emoții, așteptări, gînduri, planuri, preferințe, trăiri, idei și toate celelalte ce este propriu unei ființe umane conștiente.
Observ că părintele bun devine sinonim cu persoană bună, cineva care în relația sa cu ceilalți nu-i reduce la trăsături, episoade, întîmplări accidentale ci îi privește în ansamblul lor ca ființe demne de respect (Hello, Immanuel). În acest context îmi aduc aminte că mă exasperează cînd părinții au o atitudine mult mai răbdătoare față de prieteni, cumătri, casierița/casierul de la supermarket decît față de propriul copil (dar și față de partener, dar acesta este alt subiect), adică părinții par a fi oameni OK în cele mai multe context sociale și le sare capsa cînd vine vorba de proprii copii.
Lucrurile par simple pentru că soluția poate fi conținută într-o singură frază inteligibilă, dar sunt complicate pentru că această frază trebuie să ia o formă specifică pentru fiecare vicisitudine a relației părinte-copil, gen „Ce să fac dacă întîrzii la serviciu iar ăsta mic încă nu s-a îmbrăcat?”. Aici misiunea mi-a fost făcută mult mai ușoară de oameni care s-au gîndit la acest subiect mult mai mult și mai bine decît aș fi reușit eu vreodată.
În cartea sa „Unconditional Parenting” (eng) / ”Parenting necondiționat” (ro), Alfie Kohn propune 13 reguli ne-exhaustive pentru părinții buni. Acestea se apropie cel mai mult de ceea ce aș considera eu un părinte bun. Voi însera și cîteva comentarii proprii în paranteze:
Priviți lumea din punctul de vedere al copilului (încercați să înțelegeți ce vrea acum și aici, de ce se comportă așa cum se comportă, oare ce fel de reacție așteaptă de la mine, etc.) Regîndiți-vă solicitările (dacă ceva nu merge, poate nu e vina copilului, poate problema este în natura solicitării, este chiar atît de grav dacă copilul nu vrea să mănînce/bea chiar acum sau dacă face tărăboi un pic?) Concentrați-vă asupra obiectivelor pe termen lung (vă doriți un „yesman” care va fi mereu cuminte dar temător și timid sau pe cineva cu dorințe proprii?) Puneți relația cu copilul pe primul loc (încercați să nu compromiteți relația pentru cîștiguri nesemnificative impunîndu-vă dorința, oricît de gravă și agasantă nu ar fi situația relația pe termen lung primează) Schimbați-vă perspectiva, nu doar acțiunile (imaginați-vă cum sună ceea ce spuneți din perspectiva copilului, ați spune aceleași lucruri, cu același ton unui prieten apropiat, de exemplu?) Respect (copiii merită a fi luați în serios, unele dorințe ale lor par ridicole doar din perspectiva noastră, pentru ei ele sunt esențiale, lumea lor mică trebuie respectată) Fiți autentic (faceți un efort să fiți sinceri cu ei, dacă vă este greu vorbiți-le despre asta, dacă sunteți enervați mai bine povestiți-le despre cauze decît să răbufniți cerînd să vă lase în pace, dacă nu știți ce să faceți sau nu știți ce e corect sau greșit – recunoașteți) Vorbiți mai puțin, întrebați mai mult (încurajați să vă spună punctul lor de vedere, să vină ei cu soluții, să spună ei despre propriile lor preferințe, nu decideți totul pentru ei pentru că „știți mai bine”) Țineți cont de vîrsta copilului (nu-l tratați ca și cum ar fi clasa unu 10 ani la rînd) Cînd copilul face ceva, gîndiți-vă întotdeauna la cel mai bun motiv posibil în acele circumstanțe (am observat că multe dintre trăsnaiele copiilor sunt luate foarte personal de către părinți, de parcă copilul ar avea un masterplan malefici să-i scoată din sărite, judecați-i cu ceva mai multă bunăvoință) Nu spune „nu” nejustificat (uneori spunem nu fără un motiv serios, pentru că suntem obosiți, pentru că nu avem chef, pentru că nu ne-am gîndit suficient la propunere, fiți conștienți de motivele adevărate ale nu-ului și nu vă fie frică să vă răzgîndiți) Nu fiți rigizi (orice regulă trebuie să aibă și excepții pentru anumite ocazii, uneori e bine să se culce mai tîrziu, uneori este benefic să nu meargă la școală sau să nu-și facă temele, dacă circumstanțele o dictează) Nu vă grăbiți (cei mici au un ritm propriu, diferit de cel al maturilor, au nevoie de mai mult timp pentru a trece de la o activitate la alta, nu insistați să se întîmple totul instantaneu, programați perioade de tranziție și anunțați anticipat despre schimbările de program, nu vă enervați dacă lucrurile merg încet, folosiți această ocazie de a scădea ritmul propriu și de observa mai bine momentul)Acum știți. Fiți buni.
*Ideea acestui text este inspirată din sărbătoarea copiilor – 1 iunie, spectacolul Teatrului Spălătorie – „UNEDUCATED”, cartea lui Alfie Kohn – „Unconditional Parenting”, întrebarea constantă a lor mei – „Tu cînd vei face copii?” și o frîntură de conversație reală auzită pe stradă dintre o bunică și nepoțelul ei de vre 4-5 ani – „Ori bei [apă], ori te bat”.