În R.M. este încă greu să începi o discuţie pe o temă delicată. Dificultatea nu constă, poate, atât de mult în alte riscuri mai grave, decât în riscul de a „nimeri în gura lumii”. Desigur se aud tot mai multe voci că nu mai contează ce crede lumea despre una sau alta, oricum, teama încă persistă mult asupra raţionalizării şi/sau raţionamentelor din gândirea socială şi, voi încerca să argumentez de ce cred aşa.
Nu o singură dată în R.M. am auzit pretinsa „zicală” – „Practica bate gramatica”. Deseori o auzim chiar în discuţiile cu persoane ce se consideră „de pondere” în clasa intelectualităţii din R.M. La prima vedere sună… filozofic, dar dacă încercăm să dăm o interpretare a acestei „zicale”, cel mai concludent poate fi că, prin această zicală, se are în vedere că practica este mai importantă decât teoria. Auzim din gura unor părinţi intervievaţi pe la televizor că ei vor ca copiii lor la şcoală să înveţe mai multă… practică. Un altcineva, cu epoleţi de rang foarte înalt în poliţie, într-o discuţie într-un cerc restrâns, se exprimă în prezenţa sub-semnatului că noi în R.M.: „nu avem nevoie de educaţie, avem nevoie de bani…”, parcă vrând să ia în râs ideea că pentru a face bani, la nivel societal, este nevoie mai întâi de educaţie. Un judecător într-o şedinţă de judecată se exprimă: „Da, există legea, dar mai există deja o practică…”, fără a pătrunde în esenţă de ce practica ar fi putea fi diferită de „buchia legii”. Pe faţada unei şcoli vedem o „lozincă”: „Învăţătura are rădăcini amare dar fructe dulci”, provocând interes – de unde atâta „imaginaţie”, şi în ce circumstanţe cineva o fi văzut „rădăcini amare” în învăţătură? Este oare atât de greu de înţeles cât de lipsite de sens sunt toate acestea?
Din pretinsa noastră „zicală”, cvasi-stereotipizată, în conştiinţa socială se creează impresia că, datorită acestor „killeri” ai raţionalizării: (i) ce marginalizează importanţa educaţiei teoretice în cultura educaţională a populaţiei R.M., (ii) se admite o atitudine tolerantă faţă de sub-dezvoltarea gândirii abstracte, care necesită timp, (iii) că populaţia poate realiza un trai bun şi din ceea ce însuşeşte prin anumite practici, fără nevoie de bază teoretică, şi eventual că (iv) între relevanţa educaţiei şi probabilitatea atingerii unui trai demn de satisfacţie morală şi economică, nu prea este legătură atât de mare… şi, un fel de „habarnamism” faţă de importanţa studierii teoriilor în educaţie. Cred că este o greşeală gravă pentru noi.
Anume datorită unor astfel de zicale „celebre” răspândite şi cultivate de-a lungul anilor, desconsiderăm un adevăr de importanţă esenţială – că fără teorii bune nu este posibil de dezvoltat bune practici.
Cunoaştem cu toţii şi zicala: „A şti înseamnă a putea”, „Знать значит уметь”, „Knowing means being able”. După ce am întâlnit această zicală am încercat să găsesc cel puţin ceva echivalent al „faimoasei zicală” de la noi (Practica bate gramatica) în alte limbi, şi nu am găsit. Dacă cineva va găsi ceva echivalent şi-mi va spune voi rămâne foarte recunoscător, dar… probabilitatea de a găsi este foarte mică.
Nu cred că am putea pune la îndoială că orice poate fi sesizat, văzut, atins, practicat şi sunt rezultat al creaţiei omeneşti – sunt nişte finalităţi ale unor teorii inovate, discutate şi/sau dezbătute pe undeva şi de cineva, în diverse părţi ale lumii, de care acum, fiind materializate, se trag foloase. Dar viaţa şi evoluţia nu se opreşte. Lumea modernă este în proces dinamic continuu şi, prin urmare, nu trebuie să excludem că pentru a ne dezvolta mai amplu şi mai armonios, întru o eventuală ajungere din urmă şi ţinerea pasului cu civilizaţiile avansate, este nevoie ca şi noi să producem mai multe inovaţii. Va fi oare aceasta posibil, în educaţia şi cultura noastră, în care există această tendinţă a marginalizării materiilor teoretice în educaţie? Foarte puţin probabil.
Problema importanţei studierii teoriilor în sistemul nostru educaţional a apărut nu „din senin”. Cineva cândva a avut interesul, şi pe semne mai are, de a edifica o cultură educaţională şi respectiv socială, prin care să cultivăm „lauda hărniciei” poporului moldovenesc (desigur cu precădere a hărniciei în munca fizică), încă de când se cânta cu voci zgomotoase pe scenele manifestărilor propagandistice: “Мое гордое имя – рабочий” / (Sunt mândru că sunt muncitor) (!?), iar pe de altă parte ni se transmiteau, şi ni se mai transmit, un fel de „mesaje subliminale” că Dmitrie Cantemir o fi zis despre moldoveni că nu se trag la carte… Mai apoi a apărut, în esenţă, acelaşi mesaj de subminare a deschiderii spre o educaţie de valoare, inclusiv prin „zicala”-subiect al discuţiei noastre, nu în ultimul rând, cu scopul de a nu acorda atenţie binemeritată materiilor teoretice în educaţia din R.M.
Prin faptul că atenţia faţă de materiile teoretice se marginalizează în educaţie la fel nu este întâmplător – (i) educaţia devine mult mai costisitoare, deoarece atunci când se încearcă a implementa o practică nereuşită, este deja după ce s-au făcut cheltuieli mult mai mari, ca în cazul în care ar fi fost anticipată de dezbateri teoretice suficiente, şi nu în ultimul rând – (ii) pentru a descuraja confruntarea teoretică şi/sau intelectuală a populaţiei asupra unor: procedee, reguli, norme, regulamente, legi, care se intenţionează a fi aplicate în practică. Cu alte cuvinte, din cauza desconsiderării dimensiunii şi/sau componentei dezbaterilor teoretice în faza incipientă a unei intenţii, ne costă mult mai mult, şi, eventual, de regulă se fac apărute voci care ar „sugera” că, de fapt, educaţia este exagerat de costisitoare şi că în educaţie nu se merită de investit, deoarece… „nu avem de unde”. Dar şi mai şi că, conform vorbelor „ilustre” ale lui V. Voronin – „…în R.M. nu există bază socială pentru liberalism”.
A ştirbi din importanţa materiilor teoretice în educaţie înseamnă a îngusta baza cognitivă pentru luarea deciziilor, iar a lua decizii în bază cognitivă mai îngustă înseamnă a creşte probabilitatea erorilor în aplicarea unor practici în viaţă; nu în ultimul rând înseamnă creşterea riscului de a lua decizii greşite în multe din ceea ce facem – la nivel individual, comunitar, raional, regional, naţional şi eventual în planul politicilor externe, prin faptul că, eventual, la posturi de luare a acestor decizii – ajung persoane care nu merită.
O altă „perlă” din seria acestor stereotipuri este, din păcate, şi subiectul „depolitizării educaţiei”, abordat foarte recent chiar şi în mas-media de către d-l Ministru al Educaţiei al R.M., actual. În acest sens ar fi binevenit să pornim de la premisa că, atunci cînd V.I. Lenin a lansat lozinca: „A învăţa, a învăţa, a învăţa”, dânsul a continuat cu cuvintele – „a învăţa comunismul…”. Astăzi, nimeni nu mai pune la îndoială faptul că educaţia în perioada sovietică a fost extrem de politizată şi ideologizată. Acuma, ajungând la o fază cînd conştientizăm că prin ideologia şi politica epocii comuniste am ajuns în starea în care suntem, ca ţară, de ce ne-am teme să recunoaştem că un sistem educaţional înafara politicului şi ideologiei este de fapt, steril, „ne-călit” într-un mediu firesc al luptei dintre contrarii, cu potenţiale implicaţii nefaste asupra conştiinţei sociale pe termen lung. De ce? Pentru că se încearcă a scoate din curicule o ideologie compromisă, fără a o substitui cu materii esenţiale creşterii şi dezvoltării – adică ideologia liberalismului şi/sau democraţiei. Chiar dacă cineva va încerca să argumenteze că nu asta se are în vedere prin „depolitizare”, etc., cu siguranţă în cercurile academice şi/sau profesorale ale R.M. se va găsi cineva care eventual premeditat, „va înţelege” anume acest sens.
Or, a demonta o ideologie dintr-un sistem educaţional fără a-l substitui cu alte materii riscăm să creăm un „vacuum”, care cel puţin poate avea câteva implicaţii: (i) se va îngusta baza cognitivă pentru comparaţii în diverse studii de caz, în procesul educaţional, (ii) se va reduce baza cognitivă pentru dezvoltarea abilităţilor de dezvoltare firească a unei culturi a discursului politic pentru diferite categorii sociale, de pe băncile şcolii/universităţii şi/sau, (iii) se va menţine o atmosferă în care polemicile pe teme politice vor constitui încă mult timp un tabú, în loc de a dezvolta, în manieră firească, cultura politică socială – domeniu de care vieţile noastre depind în mare măsură.
Nu în ultimul rând, e cazul să vorbim pe şleau – actualul d-l Ministru al Educaţiei nu este o persoană care a ajuns în funcţie pe criterii meritocratice şi/sau tehnocratice, ci tocmai în baza unor criterii ale algoritmului politic. Deci, cui încearcă d-l ministru să „dea din deget”, atunci când un număr de rectori îşi exprimă liberul consimţământ, şi un drept fundamental, prin aderarea la o formaţiune politică – acestor rectori nemijlocit sau societăţii moldovene în ansamblu, sperând că nimeni nu-i va putea „citi” gestul?
Prin urmare, de ce un ministru de „vocaţie nouă” abordează lucruri esenţiale pentru o ţară, în manieră veche? Avem ceva de câştigat din asta? Dacă un ministru abordează un subiect atât de superficial – să fie oare plauzibilă abordarea superficială a altor subiecte în societate? Eu unul – nu cred.