PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA LEGE
cu privire la mediere
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I. Dispoziţii generale
Articolul 1. Noţiunea de mediere
(1) Medierea reprezintă o modalitate de soluţionare a litigiilor pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terţe persoane, specializată în calitate de mediator, în condiţii de neutralitate, imparţialitate, confidenţialitate, contradictorialitate şi egalitate a părţilor.
(2) Medierea se bazează pe încrederea pe care părţile o acordă mediatorului, ca persoană aptă să faciliteze negocierile dintre ele şi să le sprijine în soluţionarea litigiului, prin găsirea unei soluţii reciproc convenabile, eficiente şi durabile.
(3) Medierea trebuie să se desfăşoare în condiţii de siguranţă deplină, atît pentru părţi, cît şi pentru mediator.
Articolul 2. Temeiul medierii
(1) Medierea este facultativă. Dacă legea nu prevede altfel, părţile pot recurge la mediere benevol, inclusiv după intentarea unui proces în instanţele competente, în orice fază a acestuia.
(2) În orice convenţie, părţile pot introduce o clauză de mediere. Validitatea clauzei de mediere este independentă de validitatea convenţiei din care face parte.
(3) Organele judiciare şi arbitrale, precum şi alte autorităţi cu atribuţii jurisdicţionale pot informa părţile asupra posibilităţii şi avantajelor folosirii procedurii de mediere şi le pot îndruma să recurgă la aceasta pentru soluţionarea litigiilor dintre ele.
Articolul 3. Părţile medierii
(1) În cadrul medierii participă părţile, persoane fizice şi juridice, şi mediatorul.
(2) Medierea poate avea loc între două sau mai multe părţi.
(3) Părţile au dreptul să-şi aleagă în mod liber mediatorul.
(4) Medierea se poate efectua de unul sau mai mulţi mediatori.
Capitolul II. Mediatorul
Secţiunea 1. Dobîndirea, suspendarea şi încetarea calităţii de mediator
Articolul 4. Statutul mediatorului
(1) Mediatorul este abilitat să-şi îndeplinească serviciul în interes public.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce-i revin, mediatorul nu are putere de decizie în privinţa conţinutului înţelegerii asupra căreia vor cădea de acord părţile.
Articolul 5. Dobîndirea calităţii de mediator
(1) Poate fi mediator persoana care întruneşte următoarele condiţii:
a) are capacitate deplină de exerciţiu;
b) are studii superioare;
c) este aptă din punct de vedere medical pentru desfăşurarea acestei activităţi;
d) nu are antecedente penale şi se bucură de o bună reputaţie;
e) posedă limba moldovenească;
f) a absolvit cursurile pentru pregătirea mediatorilor şi a obţinut atestarea calităţii de mediator, în condiţiile prezentei legi.
(2) Persoana care a dobîndit calitatea de mediator în străinătate şi care doreşte să desfăşoare activitate permanentă de mediere în Republica Moldova va fi înscrisă într-o secţiune specială a Registrului mediatorilor, cu condiţia prezentării documentelor care atestă dobîndirea calităţii de mediator.
(3) Exercitarea funcţiei de mediator este compatibilă cu altă activitate sau profesie, cu excepţia incompatibilităţilor prevăzute de legislaţie.
Articolul 6. Pregătirea şi perfecţionarea mediatorilor
(1) Pregătirea şi perfecţionarea mediatorilor se asigură prin organizarea cursurilor de specialitate de către organizaţiile neguvernamentale şi instituţiile profesionale specializate care au fost autorizate, conform legislaţiei şi au obţinut avizul Consiliului de mediere, precum şi prin intermediul Institutului Naţional al Justiţiei.
(2) Instituţiile care efectuează pregătirea şi perfecţionarea mediatorilor se înscriu de către Consiliul de mediere într-o listă care va fi pusă la dispoziţia publicului, atît la sediul Ministerului Justiţiei, cît şi pe pagina de Internet a acestuia, pentru a putea fi consultate de orice persoană interesată.
(3) Consiliul de mediere are dreptul să verifice modul de organizare şi desfăşurare a cursurilor, precum şi modul de respectare a standardelor de pregătire şi perfecţionare şi poate solicita, după caz, retragerea autorizaţiei, potrivit legislaţiei în materie de pregătire profesională a adulţilor.
(4) Retragerea autorizaţiei ori expirarea perioadei pentru care a fost acordată autorizaţia atrage după sine radierea de pe lista prevăzută la alin. (2) al prezentului articol.
Articolul 7. Organizarea atestării şi reatestării mediatorilor
Consiliul de mediere organizează atestarea şi reatestarea mediatorilor conform Regulamentului privind desfăşurarea atestării şi reatestării mediatorilor, aprobat prin ordinul ministrului justiţiei, la propunerea Consiliului de mediere.
Articolul 8. Admiterea la activitatea de mediator
şi Registrul mediatorilor
(1) Mediatorul atestat de către Consiliul de mediere este învestit cu împuterniciri pentru desfăşurarea activităţii de mediator, în baza ordinului ministrului justiţiei, pe o perioadă de 4 ani.
(2) Mediatorii, învestiţi în condiţiile alin.(1) al prezentului articol, sînt înscrişi în Registrul mediatorilor, întocmit de Consiliul de mediere şi publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina Internet a Ministerului Justiţiei.
(3) În Registrul mediatorilor se specifică următoarele date:
a) numele şi prenumele mediatorului;
b) sediul;
c) pregătirea de bază a mediatorului, instituţiile în cadrul cărora s-a format şi rezultatele cu care le-a absolvit;
d) domeniul medierii în care acesta este specializat;
e) durata experienţei practice, inclusiv în activitatea de mediere;
f) limba străină în care este capabil să desfăşoare medierea;
g) după caz, calitatea de membru al unei asociaţii profesionale în domeniul medierii;
h) temeiurile de suspendare a activităţii.
(4) Consiliul de mediere pune la dispoziţie şi actualizează periodic Registrul mediatorilor, atît la sediul Ministerului Justiţiei şi pe pagina de Internet, cît şi la sediile instanţelor judecătoreşti, pentru a putea fi consultate de orice persoană interesată.
Articolul 9. Reatestarea mediatorilor
(1) Cu cel puţin un an pînă la expirarea perioadei de învestire, mediatorul poate depune cerere pentru reatestarea în profesie. Reatestarea în profesie se face, conform Regulamentului prevăzut la art. 7 al prezentei legi, de Consiliul de mediere, ţinînd seama de activitatea depusă, precum şi de asigurarea calificării profesionale prin frecventarea şi absolvirea cursurilor de pregătire şi perfecţionare.
(2) Mediatorii reatestaţi sînt învestiţi cu împuterniciri pentru exercitarea activităţii de mediator, prin ordinul ministrului justiţiei, pe o perioadă nelimitată.
Articolul 10. Suspendarea activităţii şi încetarea calităţii de mediator
(1) Activitatea în calitate de mediator se suspendă:
a) în cazul unei incompatibilităţi prevăzute de lege, pînă la eliminarea acesteia; în acest caz, mediatorul este obligat să încunoştinţeze de îndată Consiliul de mediere despre această incompatibilitate;
b) la cererea mediatorului;
c) în cazul aplicării sancţiunilor disciplinare ca rezultat al comiterii unei abateri;
d) în cazul în care mediatorul nu a obţinut reatestarea, dar intenţionează s-o facă.
(2) Calitatea de mediator încetează:
a) la cerere, prin renunţarea în scris a mediatorului;
b) în cazul în care nu mai întruneşte condiţiile prevăzute la art. 5 alin.(1) al prezentei legi;
d) în cazul aplicării sancţiunilor disciplinare ca rezultat al comiterii unei abateri disciplinare grave;
e) în cazul condamnării definitive de către instanţa de judecată;
f) în cazul în care mediatorul nu a obţinut reatestarea şi nu intenţionează s-o facă.
(3) Suspendarea, precum şi încetarea calităţii de mediator se aprobă prin ordinul ministrului justiţiei, la propunerea Consiliului de mediere sau din oficiu, după consultarea acestuia.
(4) În caz de încetare a calităţii de mediator, numele acestuia se radiază din Registrul mediatorilor.
Secţiunea a 2-a. Consiliul de mediere
Articolul 11. Înfiinţarea Consiliului de mediere
(1) În vederea instituirii profesiei de mediator, se înfiinţează Consiliul de mediere pe lîngă Ministerul Justiţiei.
(2) Deciziile privind formarea, atestarea şi perfecţionarea mediatorilor, precum şi controlul activităţii acestora, care, potrivit legii, ţin de competenţa ministrului justiţiei, se adopta la propunerea ori cu consultarea Consiliului.
(3) Membrii Consiliului de mediere sînt numiţi prin ordinul ministrului justiţiei, pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea prelungirii mandatului pe un singur termen.
(4) Pentru numirea membrilor Consiliului, ministrul justiţiei va primi propuneri, după cum urmează:
a) 4 persoane – din rîndul mediatorilor;
b) 2 reprezentanţi – din cadrul Ministerului Justiţiei.
(5) La formularea propunerilor vor fi luate în considerare numai persoanele care dispun de experienţă practică şi de cunoştinţe teoretice în domeniul medierii.
Articolul 12. Organele Consiliului de mediere
(1) Consiliul de mediere va alege un preşedinte şi un vicepreşedinte şi va constitui un secretariat din 2 persoane, pe o perioadă de 1 an, care asigură activitatea Consiliului. În cazul retragerii unui membru al secretariatului, Consiliul de mediere desemnează pentru restul perioadei de funcţionare o altă persoană.
(2) Consiliul are personal auxiliar salarizat, în număr şi cu structura stabilite prin ordinul ministrului justiţiei, în limitele mijloacelor bugetare alocate.
(3) Preşedintele convoacă membrii secretariatului ori de cîte ori este necesar pentru pregătirea lucrărilor Consiliului de mediere.
Articolul 13. Atribuţiile Consiliului de mediere
Consiliul de mediere are următoarele atribuţii:
a) avizează cererile instituţiilor de pregătire şi perfecţionare în domeniul medierii privind autorizarea, potrivit legislaţiei, în materie de formare profesională a adulţilor;
b) întocmeşte şi actualizează lista instituţiilor de pregătire şi perfecţionare a mediatorilor;
c) organizează atestarea şi reatestarea mediatorilor;
d) redactează proiecte de standarde privind utilizarea forţei de muncă şi de programe-cadru pentru pregătirea şi perfecţionarea în domeniul medierii, ce vor fi supuse aprobării, conform legislaţiei, în materie de formare profesională a adulţilor;
e) întocmeşte şi actualizează Registrul mediatorilor;
f) propune ministrului justiţiei suspendarea activităţii ori încetarea calităţii de mediator, sau acordă ministrului justiţiei consultaţii în aceste probleme;
g) primeşte sesizări privind comiterea unei încălcări disciplinare şi ia măsuri în vederea cercetării acesteia;
h) face propuneri pentru completarea sau, după caz, corelarea legislaţiei privind medierea cu alte norme în domeniu;
i) adoptă normele deontologice, la propunea asociaţiilor profesionale ale mediatorilor;
j) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege.
Articolul 14. Şedinţele Consiliului de mediere şi adoptarea hotărîrilor
(1) Consiliul adoptă hotărîri valabile dacă la şedinţă sînt prezenţi cel puţin 2/3 din membrii săi.
(2) Hotărîrile Consiliului de mediere se adoptă cu majoritatea simplă de voturi. În cazul parităţii de voturi, votul preşedintelui este decisiv. Membrii care fac opinie separată au dreptul să o anexeze în scris la hotărîrea Consiliului.
(3) La şedinţele Consiliului de mediere pot fi invitate să participe persoane din orice alte instituţii sau organisme profesionale, a căror consultare este necesară pentru întreprinderea măsurilor sau adoptarea hotărîrilor Consiliului.
Capitolul III. Organizarea şi desfăşurarea activităţii mediatorilor
Articolul 15. Cadrul desfăşurării activităţii mediatorilor
(1) Mediatorii îşi desfăşoară activitatea în cadrul unui birou, în care îşi exercită funcţiile unul sau mai mulţi mediatori asociaţi, cu personalul auxiliar corespunzător.
(2) Biroul se înregistrează la Ministerul Justiţiei, în termen de 60 de zile de la data învestirii mediatorului, la prezentarea următoarelor acte:
a) cererea de înregistrare;
b) declaraţia de fondare, în forma stabilită de Ministerul Justiţiei;
c) copia ordinului de învestire cu împuterniciri pentru desfăşurarea activităţii de mediator;
d) copiile actelor ce confirmă adresa pe care este amplasat sediul biroului.
(3) Ministrul Justiţiei poate, în cazuri motivate, să prelungească termenul de înregistrare. Neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin.(2) al prezentului articol atrage după sine revocarea ordinului de învestire cu împuterniciri pentru desfăşurarea activităţii de mediator.
(4) Mediatorul sau mediatorii asociaţi, amplasaţi într-un birou, pot angaja traducători, jurişti, alt personal de specialitate, precum şi personal administrativ şi de serviciu necesar activităţii de mediere.
Articolul 16. Asigurarea activităţii
(1) Biroul mediatorului dispune de arhivă şi de registratură proprii.
(2) Mediatorul este obligat să ţină evidenţa prevăzută de legislaţie.
(3) Activitatea de mediere se impozitează în conformitate cu legislaţia fiscală.
(4) Mediatorul achită contribuţiile de asigurări sociale de stat şi cele de asigurări medicale obligatorii, în condiţiile legii.
Articolul 17. Asocierea mediatorilor
Mediatorii pot constitui asociaţii profesionale locale şi naţionale, avînd drept scop promovarea intereselor profesionale şi protejarea statutului lor, precum şi pot adera la asociaţii profesionale internaţionale, în condiţiile legii.
Capitolul IV. Drepturile şi obligaţiile mediatorului.
Răspunderea mediatorului
Secţiunea 1. Drepturile şi obligaţiile mediatorului
Articolul 18. Drepturile mediatorului
Mediatorul are dreptul:
a) să informeze publicul referitor la desfăşurarea activităţii sale, fără a utiliza, însă, mijloace de reclamă sau de publicitate comercială;
b) la primirea unui onorariu, stabilit prin negociere cu părţile, precum şi la compensarea cheltuielilor ocazionate de mediere. Mărimea onorariului trebuie să fie rezonabilă, ţinîndu-se cont de natura şi obiectul litigiului, precum şi de numărul părţilor implicate;
c) să aplice propriile reguli de organizare a procedurii de mediere, cu respectarea dispoziţiilor şi principiilor stipulate în prezenta lege.
Mediatorul exercită şi alte drepturi prevăzute de legislaţie.
Articolul 19. Obligaţiile mediatorului
Mediatorul are obligaţia:
a) să dea orice explicaţii părţilor referitor la activitatea de mediere pentru ca acestea să conştientizeze scopul medierii şi efectele acesteia, în special în ceea ce priveşte raporturile ce constituie obiectul litigiului;
b) să asigure, în cadrul medierii, respectarea libertăţii, demnităţii şi a vieţii private a părţilor, precum şi să depună toate eforturile ca înţelegerea la care au convenit părţile să nu cuprindă clauze contrare legii şi bunelor moravuri;
c) să depună toate eforturile pentru ca părţile să ajungă la un acord reciproc convenabil şi într-un termen rezonabil;
d) să dirijeze procesul de mediere în mod nepărtinitor şi să asigure egalitatea permanentă a părţilor;
e) să refuze investigarea unui litigiu, dacă există orice împrejurare ce l-ar împiedica să fie neutru, imparţial şi independent;
f) să nu divulge informaţiile confidenţiale de care ia cunoştinţă în cursul activităţii sale de mediere, precum şi documentele secrete întocmite sau care i-au fost predate de către părţi pe parcursul medierii, chiar şi după încetarea activităţii sale, cu excepţia cazului în care legislaţia prevede altfel;
g) să restituie documentele originale ce i-au fost încredinţate de părţi în cadrul procedurii de mediere;
h) să păstreze însemnările făcute pe parcursul procedurii de mediere, iar, la cererea părţilor, să le elibereze o copie a acestora;
i) să respecte normele deontologice şi să răspundă, cu respectarea principiului confidenţialităţii, la cererile formulate de autorităţile judiciare;
j) să comunice Consiliului de mediere orice modificare a condiţiilor, care are drept consecinţă actualizarea menţiunilor prevăzute la art. 8 alin. (3) al prezentei legi;
k) să-şi perfecţioneze în permanenţă cunoştinţele teoretice şi practice de mediere, frecventînd în acest scop cursuri de perfecţionare profesională.
Articolul 20. Interzicerea audierii mediatorului
(1) Mediatorul nu poate fi audiat ca martor în legătură cu faptele sau actele de care a luat cunoştinţă în cadrul procedurii de mediere. În cauzele penale, mediatorul poate fi audiat ca martor numai la cererea instanţei de judecată sau în cazul în care există permisiunea prealabilă, expresă şi scrisă a părţilor şi, după caz, a celorlalte persoane interesate.
(2) Calitatea de martor are prioritate faţă de calitatea de mediator cu referire la faptele şi împrejurările pe care le-a cunoscut înainte de a fi devenit mediator în cazul respectiv.
(3) În toate cazurile, după ce a fost audiat ca martor, mediatorul nu mai poate desfăşura activitatea de mediere în cauza respectivă.
Secţiunea a 2-a. Răspunderea mediatorului
Articolul 21. Temeiurile răspunderii disciplinare a mediatorului
Mediatorul răspunde disciplinar pentru:
a) încălcarea obligaţiei de respectare a confidenţialităţii, imparţialităţii şi neutralităţii;
b) refuzul de a acorda informaţii la cererile formulate de autorităţile judiciare, în condiţiile legii;
c) refuzul de a restitui documentele originale prezentate de părţile implicate în litigiu;
d) reprezentarea sau asistarea ambelor sau uneia dintre părţi într-o procedură judiciară sau arbitrală, avînd ca obiect litigiul supus medierii;
e) săvîrşirea altor fapte care aduc atingere onoarei, calităţilor profesionale sau bunelor moravuri;
f) încălcarea repetată a obligaţiilor ce îi revin.
Articolul 22. Sancţiunile aplicate mediatorului
În raport cu gravitatea abaterii, mediatorului i se pot aplica următoarele sancţiuni disciplinare:
a) observaţie scrisă;
b) suspendarea exercitării activităţii de mediator, pe o durată de la o lună la 6 luni;
c) retragerea împuternicirilor pentru exercitarea activităţii de mediator.
Articolul 23. Cercetarea încălcărilor comise de mediator
şi aplicarea sancţiunilor aferente
(1) Orice persoană interesată poate sesiza Consiliul de mediere în legătură cu comiterea unei încălcări prevăzute la art. 21 al prezentei legi.
(2) Cercetarea încălcării comise se efectuează, în termen de cel mult 60 de zile de la data înregistrării sesizării, de către o comisie alcătuită dintr-un membru al Consiliului de mediere şi doi reprezentanţi ai mediatorilor, desemnaţi prin tragere la sorţi din Registrul mediatorilor. Membrii comisiei sînt numiţi prin ordinul ministrului justiţiei. Invitarea mediatorului suspectat, în vederea audierii, este obligatorie. În caz de neprezentare a acestuia, se va întocmi un proces-verbal, semnat de membrii comisiei, din care să rezulte faptul că mediatorul a fost invitat şi nu s-a prezentat în termenul stabilit.
(3) Dosarul de cercetare a încălcării, cu propunere de sancţionare sau de constatare a inexistenţei abaterii, se înaintează ministrului justiţiei, care decide, în termen de 30 de zile, referitor la răspunderea disciplinară a mediatorului sau la refuzul de tragere la răspundere disciplinară.
Articolul 24. Contestarea ordinului de aplicare a sancţiunii
(1) Ordinul ministrului justiţiei de aplicare a sancţiunilor poate fi atacat la instanţa de contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicarea acestuia.
(2) Acţiunea, efectuată potrivit alin.(1) al prezentului articol, suspendă executarea ordinului atacat.
Capitolul V. Procedura de mediere
Secţiunea 1. Dispoziţii generale
Articolul 25. Litigiile supuse medierii
Persoanele cu capacitate deplină de exerciţiu pot conveni asupra soluţionării, pe calea medierii, a litigiilor în cauzele civile, apărute între ele, cu excepţia celora care privesc drepturi asupra cărora părţile nu pot dispune, potrivit legii.
Articolul 26. Exceptarea litigiilor de muncă
Medierea prevăzută de prezenta lege nu este aplicabilă litigiilor de muncă.
Secţiunea a 2-a. Contractul de mediere
Articolul 27. Prezentarea părţilor
(1) Părţile aflate în litigiu se prezintă la mediator împreună. În cazul în care se prezintă numai una dintre părţi, mediatorul, la cererea părţii prezente, va adresa celeilalte părţi invitaţia scrisă în vederea acceptării medierii şi încheierii contractului de mediere, stabilind un termen de cel mult 15 zile. Invitaţia se transmite prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii textului respectiv.
(2) În cazul imposibilităţii de prezentare a părţii convocate, mediatorul poate stabili o nouă dată pentru prezentarea la mediere, cu acordul ambelor părţi.
(3) Dacă cealaltă parte refuză în mod vădit medierea sau nu se prezintă în mod repetat, din motive neîntemeiate, la datele fixate pentru semnarea contractului de mediere, medierea se consideră neacceptată.
Articolul 28. Încheierea contractului de mediere
(1) Contractul de mediere se încheie între mediator, pe de o parte, şi părţile aflate în litigiu, pe de altă parte, după prezentarea acestora din urmă împreună la mediator.
(2) Se interzice desfăşurarea şedinţelor de mediere înainte de încheierea contractului de mediere.
(3) Contractul de mediere constituie titlu executoriu în ceea ce priveşte obligaţia părţilor de a achita onorariul cuvenit mediatorului.
Articolul 29. Clauzele obligatorii ale contractului de mediere
(1) Contractul de mediere trebuie să cuprindă, sub ameninţarea nulităţii absolute, următoarele clauze:
a) datele privind identitatea părţilor în litigiu sau, după caz, a reprezentanţilor acestora;
b) identificarea obiectului litigiului;
c) declaraţia părţilor referitor la doleanţa de a declanşa medierea şi că sînt decise să coopereze în acest scop;
d) angajamentul părţilor în litigiu de a respecta regulile aplicabile medierii;
e) obligaţia părţilor aflate în litigiu de a achita onorariul cuvenit mediatorului şi cheltuielile efectuate de acesta pe parcursul medierii în interesul părţilor, precum şi modalităţile de plată a acestor sume, inclusiv în caz de renunţare la mediere sau de eşuare a procedurii, precum şi proporţionalitate de achitare a cheltuielilor de către părţi. Dacă nu s-a convenit altfel, aceste sume vor fi suportate de către părţi în mod egal;
f) înţelegerea părţilor privind limba în care urmează să se desfăşoare medierea.
(2) Sub ameninţarea nulităţii absolute, contractul de mediere nu poate cuprinde clauze ce contravin legii, ordinii publice sau bunelor moravuri.
(3) În contractul de mediere pot fi prevăzute şi alte clauze, în condiţiile legii.
Articolul 30. Forma contractului de mediere
(1) Contractul de mediere se încheie în formă scrisă, sub ameninţarea nulităţii absolute. El este semnat de părţile aflate în litigiu şi de mediator şi se întocmeşte în atîtea exemplare originale cîţi semnatari sînt.
(2) Părţile aflate în litigiu pot da procură specială unei alte persoane, în condiţiile legii, pentru a încheia contractul de mediere.
Articolul 31. Suspendarea termenului de prescripţie
a acţiunii extinctive
Termenul de prescripţie a acţiunii se suspendă începînd cu data semnării contractului de mediere pînă la încheierea procedurii de mediere.
Secţiunea a 3-a. Desfăşurarea medierii
Articolul 32. Metodele şi tehnicile utilizate de către mediator
(1) Medierea se întemeiază pe colaborarea părţilor şi utilizarea, de către mediator, a unor metode şi tehnici specifice, bazate pe comunicare şi negociere, care trebuie să servească exclusiv intereselor legitime şi obiectivelor urmărite de părţile aflate în litigiu.
(2) Mediatorul nu poate impune părţilor o soluţie referitor la litigiul supus medierii.
Articolul 33. Locul efectuării medierii
(1) Medierea are loc la sediul mediatorului, însă, după caz, medierea se poate desfăşura şi în alte locuri, convenite de mediator şi de părţile în litigiu.
(2) Părţile aflate în litigiu pot fi asistate de soţ, rude, precum şi de orice alte persoane de încredere, în condiţiile stabilite de comun acord.
(3) Pe tot parcursul medierii, părţile au dreptul să fie asistate de avocat.
Articolul 34. Confidenţialitatea declaraţiilor orale sau scrise
Toate declaraţiile făcute oral sau în scris, pe parcursul medierii, de către părţile aflate în litigiu, de persoanele prevăzute la art. 33 alin.(2) al prezentei legi, precum şi de către mediator au caracter confidenţial faţă de terţi. Mediatorul va atrage atenţia persoanelor care participă la mediere, în condiţiile art. 33 alin. (2) şi (3) din prezenta lege, asupra obligaţiei de păstrare a confidenţialităţii informaţiei şi le va putea solicita semnarea unui acord de confidenţialitate.
Articolul 35. Apariţia unor situaţii noi
Dacă, pe parcursul medierii, apare o situaţie de natură să afecteze scopul acesteia, precum şi neutralitatea sau imparţialitatea mediatorului, acesta este obligat să o aducă la cunoştinţă părţilor care vor decide asupra menţinerii sau denunţării contractului de mediere. Mediatorul are dreptul să se abţină şi să încheie procedura de mediere, potrivit dispoziţiilor art. 37 alin. (3) şi (4) din prezenta lege, care se aplică în mod corespunzător.
Articolul 36. Solicitarea avizului specialiştilor
(1) În cazul în care litigiul supus medierii prezintă aspecte juridice dificile sau controversate, mediatorul poate să solicite avizul unui specialist.
(2) În cazul în care mediatorul solicită avizul unui specialist din afara biroului său, el va evidenţia doar problema juridică, fără a dezvălui identitatea părţilor.
(3) De asemenea, în cazul în care se cere lămurirea unor aspecte ce ţin de domenii specializate, mediatorul, cu acordul părţilor, poate solicita avizul unor experţi sau specialişti din domeniul respectiv.
Secţiunea a 4-a. Încheierea medierii
Articolul 37. Cazurile de încheiere a procedurii de mediere
(1) Procedura de mediere se încheie, după caz :
a) prin convenirea asupra unei înţelegeri între părţi, în urma soluţionării litigiului;
b) prin constatarea de către mediator a eşuării medierii;
c) prin denunţarea contractului de mediere de către părţi sau de către una dintre ele.
(2) În cazul în care părţile au convenit doar asupra unei înţelegeri parţiale, precum şi în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c), din prezentul articol, partea interesată se poate adresa instanţei judecătoreşti sau arbitrale competente.
(3) În toate cazurile de încheiere a procedurii de mediere, mediatorul va întocmi un proces-verbal care va fi semnat de către părţi, personal sau prin mandatar cu procură specială, şi de mediator. Părţile primesc cîte un exemplar original al procesului-verbal.
(4) În cazul în care litigiul nu se soluţionează în cel mult 3 luni de la data semnării contractului de mediere şi părţile nu solicită continuarea procedurii, mediatorul va putea constata că medierea a eşuat, dispoziţiile alin. (3) al prezentului articol fiind aplicabile în mod corespunzător.
Articolul 38. Înţelegerea dintre părţi
(1) Dacă părţile aflate în litigiu au ajuns la o înţelegere, se redactează un acord care va cuprinde toate clauzele consimţite de acestea.
(2) Înţelegerea dintre părţi are calitatea unui document sub semnătură privată şi nu trebuie să conţină prevederi care aduc atingere legii, ordinii publice şi bunelor moravuri. Mediatorul este dator să verifice îndeplinirea acestor condiţii, fiind în drept să solicite avizul unui specialist.
(3) Înţelegerea dintre părţi poate fi supusă controlului legalităţii sau, după caz, coordonării ori autorizării notarului sau altei autorităţi competente, potrivit legii.
(4) Înţelegerea dintre părţi poate fi condiţionată de termene şi condiţii.
Articolul 39. Denunţarea contractului de mediere
(1) În orice fază a procedurii de mediere, fiecare dintre părţile aflate în litigiu are dreptul de a denunţa unilateral contractul de mediere, informînd, în scris, cealaltă parte şi mediatorul.
(2) Mediatorul ia act de denunţarea unilaterală a contractului de mediere şi, în cel mult 24 de ore de la data primirii informării, întocmeşte un proces-verbal de încheiere a procedurii de mediere.
(3) Dacă una dintre părţile aflate în litigiu nu se prezintă la mediere, fără a denunţa contractul de mediere în formă scrisă, mediatorul este obligat să facă toate demersurile necesare pentru a stabili cauza reală a lipsei părţii respective şi, după caz, va continua sau va încheia procedura de mediere.
Secţiunea a 5-a. Medierea în cazul unui litigiu pe rolul
instanţelor de judecată
Articolul 40. Medierea litigiului propus spre examinare
instanţei de judecată
În cazul în care litigiul a fost propus spre examinare instanţei de judecată, soluţionarea acestuia prin mediere se poate efectua, din iniţiativa părţilor ori la recomandarea instanţei, acceptată de părţi, cu privire la drepturile asupra cărora părţile pot dispune potrivit legii. Medierea poate avea ca obiect soluţionarea în totalitate sau parţială a litigiului.
(2) La încheierea procedurii de mediere, mediatorul este obligat, în toate cazurile, să informeze în scris instanţa de judecată dacă părţile au ajuns sau nu la o înţelegere în urma procesului de mediere.
Articolul 41. Suspendarea cursului termenelor pe durata medierii
(1) Pentru desfăşurarea procedurii de mediere, judecarea cauzelor civile de către instanţele judecătoreşti sau arbitrale va fi suspendată, la cererea ambelor părţi.
(2) Cursul termenelor se suspendă pe durata desfăşurării procedurii de mediere, dar nu mai mult de 3 luni de la data semnării contractului de mediere.
(3) Cererea de repunere pe rol este scutită de taxa judiciară de timbru.
Articolul 42. Pronunţarea hotărîrii
(1) În toate cazurile în care litigiul a fost soluţionat pe calea medierii, instanţa de judecată va dispune încetarea procesului, în condiţiile art. 265-266 din Codul de procedură civilă.
(2) O dată cu pronunţarea hotărîrii, instanţa de judecată va dispune, la cererea părţii interesate, restituirea taxei de stat achitate la depunerea acţiunii.
Capitolul VI. Dispoziţii speciale privind medierea unor litigii de către anumite persoane
Articolul 43. Medierea în cadrul raporturilor familiale
Pot fi soluţionate prin mediere neînţelegerile dintre soţi privind continuarea căsătoriei, exerciţiul drepturilor părinteşti, stabilirea domiciliului copiilor, contribuţia părinţilor la întreţinerea copiilor, precum şi orice alte neînţelegeri ce apar în raporturile dintre soţi.
Articolul 44. Dispoziţii speciale privind medierea litigiilor
dintre consumatori şi agenţii economici
(1) Prevederile prezentei legi sînt aplicabile şi litigiilor din domeniul protecţiei consumatorilor, în cazul în care consumatorul invocă existenţa unui prejudiciu ca urmare a unor produse sau servicii defectuoase, a nerespectării clauzelor contractuale ori a garanţiilor acordate, a existenţei unor clauze abuzive cuprinse în contractele încheiate între consumatori şi agenţii economici, precum şi în alte situaţii prevăzute de lege.
(2) Procedura medierii poate fi iniţiată, potrivit alin. (1) al prezentului articol, numai după ce consumatorul a încercat, în prealabil, soluţionarea litigiului în mod direct cu agentul economic.
(3) În cazul în care acordul încheiat în urma medierii nu cuprinde un termen expres de executare a obligaţiei convenite, acesta devine titlu executoriu, la expirarea termenului de 15 zile de la data încheierii sale.
Articolul 45. Desfăşurarea activităţii de mediere de
către notar sau avocat
(1) Avocaţii şi notarii de stat care au dobîndit calitatea de mediator, potrivit prezentei legi, pot desfăşura activitatea de mediere în cadrul formelor de exercitare a profesiei lor.
(2) Ministerul Justiţiei va identifica modalităţile în care avocaţii şi notarii de stat pot stabili denumirea cabinetului avocaţial, respectiv a biroului notarial, astfel încît să exprime competenţa acestora de a desfăşura activitatea de mediere.
Capitolul VII. Dispoziţii finale şi tranzitorii
Articolul 46.
(1) În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, se va înfiinţa Consiliul de mediere şi va fi elaborat Regulamentul privind desfăşurarea atestării şi reatestării mediatorilor.
(2) În termen de o lună de la data aprobării regulamentului prevăzut la alin. (1) al prezentului articol, se organizează atestarea persoanelor care doresc să desfăşoare activitate de mediere.
Articolul 47.
Guvernul, în termen de 3 luni:
va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege;
va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
Articolul 48.
(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia alineatelor (3) şi (4) ale articolului 11, care intră în vigoare la expirarea termenului primului Consiliu de mediere.
(2) Primul Consiliu de mediere este format din 6 persoane numite prin ordinul ministrului justiţiei, pe o perioadă de 2 ani, după consultarea cu organizaţiile obşteşti specializate în domeniul dreptului, dintre care cel puţin 2 persoane sînt din cadrul Ministerului Justiţiei.