„…şi vor vi amândoi un trup”(Geneză 2,24)
Dacă e să vorbim de modul de existenţă a Sfintei Treimi, atunci ceea ce cu precădere o caracterizează este comuniunea în iubire şi libertate a celor trei persoane treimice: Tată, Fiu şi Duhul Sfânt (1), o iubire kenotică (de deşertare) uneia faţă de alta. Vă veţi întreba poate ce legătură are titlul articolului cu modul de fiinţare a celor trei persoane din Sfânta Treime? Răspunsul îl găsim chiar din primele rânduri ale Sfintei Scripturi: „ Şi a zis Dumnezeu: „ Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră… Şi a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; … a făcut bărbat şi femeie.” (Geneza 1:26-27). Ne dăm bine seama că scopul creării omului după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu este ca să se împărtăşească de viaţa Acestuia care în unitatea iubirii desăvârşite a persoanelor libere. Aceasta o confirmă însuşi Hristos în noaptea dinaintea patimilor Sale: „ Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău, în care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem Noi. … Dar nu numai pentru aceştia (ucenicii) Mă rog, ci şi pentru cei ce vor crede în Mine, prin cuvântul lor, ca toţi să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine şi Eu întru Tine, aşa şi aceştia în Noi să fie una, ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis. … Eu întru ei şi Tu în Mine, ca ei să fie desăvârşiţi întru unime. … Pentru ca iubirea cu care M-ai iubit Tu să fie în ei şi Eu în ei.” (Ioan 17: 11,20,21,23,26). Lucrarea lui Hristos şi a Duhului Sfânt în istorie este „să adune laolaltă pe fiii lui Dumnezeu cei împrăştiaţi” (Ioan 11:52) din pricina păcatului, într-un singur trup care să constituie Biserica, trup al cărui cap să fie Hristos. Astfel Biserica este fostul Adam sfâşiat de păcat, dar care a fost adunat şi întregit de Hristos prin Duhul Sfânt şi adus către Tatăl pentru a se putea împărtăşi de viaţa Sfintei Treimi. Deci putem afirma cu toată siguranţa împreună cu Mitropolitul Ioannis Zizioulas că „ Biserica este chip al lui Dumnezeu”(2) care fiinţează, în perioada pribegiei sale pe pământ, sub forma adunării euharistice a poporului lui Dumnezeu.
Dar să revenim la protopărinţii noştri proaspăt zidiţi de Creator: „Şi Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: „Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul…” (Geneza 1:28). „De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va uni cu femeia sa şi vor fi amândoi un trup.” (Geneza 2:24). Acestea sunt pasajele biblice care atestă instituirea Tainei Căsătoriei în Rai, începutul unui lung drum, nu lipsit de pericole, al creşterii şi al desăvârşirii relaţiei de iubire, atât pe verticală între Dumnezeu şi om (înzestrat cu voie liberă), cât şi pe orizontală între persoanele umane după modelul Celor intratrinitare. Dumnezeu a pus în natura umană această energie erotică sau sexualitate (éros), care din start trebuie înţeleasă mult mai integral decât o face Dex-ul limbii române ( ca libido sau ansamblu de atracţie sexuală), şi anume că éros-ul nu creează vre-un context în cadrul căruia relaţiile interumane capătă conotaţii sexuale, ci el furnizează energia şi motivaţia de a ne apropia de celălalt, ne direcţionează şi îndreaptă dincolo de noi înşine, către celălalt, al cărui caracter distinct de persoană liberă, care are în ea chipul persoanei dumnezeieşti, nu ne este străin. Însă acest éros înduhovnicit nu stagnează aici, doar la nivel de atracţie şi apropiere de celălalt. Cu ajutorul harului Duhului Sfânt, este trecut pe o etapă mai superioară, la nivel de philia (prietenie), caracterizată prin încrederea, intimitatea şi interesele reciproce ce se nasc în viaţa a doua persoane. Iar agâpe (dragostea) aduce iubirea la maturitate, scopul căreia nu este doar unirea ci mai ales deschiderea kenotică către aproapele, jertfirea şi dăruirea de sine(3), „Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui sa şi-l pună pentru prietenii săi.”(Ioan 15:13). Această maturitate a dragostei Sf. Ioan Gură de Aur, Sf. Nicolae Cabasila o numesc philantropia (iubirea de oameni), o iubire dumnezeiască pentru om, care vede o egalitate deplină a tuturor persoanelor. Aşa dar, se observă nişte etape prin care Dumnezeu trebuie, prin pronia Sa, să ne treacă, pentru a ne face capabili în mod liber să ne facem părtaşi vieţii dumnezeieşti de comuniune în dragoste. Acest éros – natural, după cum îl numeşte teologul ortodox Christos Yannaras, care include în sine şi elementul iubirii sexuale dintre bărbat şi femeie, îşi are rostul şi poate duce la finalitatea lui agâpe, de care am vorbit, doar în cadrul căsătoriei, deoarece aceasta este marea taină în care cuplul primeşte binecuvântarea lui Dumnezeu împreună cu harul Duhului Sfânt care are puterea de a înduhovnici şi a transforma éros-ul natural în agâpe.
Iată cum continuă descrierea vieţii lui Adam şi Eva în Rai, Sfântul Irineu al Lyonului (sec. II): „ Şi Adam şi Eva, fiindcă aşa o chema pe femeie, „erau goi şi nu se ruşinau” (Geneza 2:25), pentru că ei aveau simţăminte copilăreşti şi nevinovate şi nu ajungeau la aceea, ca să se gândească la ceva sau să înţeleagă ceea ce mai apoi, în stare pătimaşă, urma să ia naştere în sufletele lor, ca consecinţă a dorinţelor senzuale şi a patimilor ruşinoase. Deoarece atunci ei urmau natura lor încă nestricată, pentru că în ei, la creare, a fost suflat duh de viaţă. Duhul însă, atâta timp cât persistă în destoinicia şi puterea sa, face ca tot ce-i pătimaş să fie neînţeles şi inaccesibil; de aceea „ei nu se ruşinau”, când se sărutau, se îmbrăţişau unul cu altul în curăţie, ca copiii.”(4) „ În rai, deoarece „ambii erau goi şi nu se ruşinau”, căci nu cu mult înainte au fost creaţi, ei nu aveau închipuire despre naşterea de copii, dar trebuia ca mai întâi să se maturizeze şi apoi să se înmulţească” (5). Deci această maturitate avea să-i facă capabili să zămislească copii, rămânând în sfinţenie, îmbrăcaţi în nepătimire. Sf. Irineu la fel spune că „În privinţa omului, acesta se cuvenea ca întâi să fie creat; creat, trebuia să crească; crescut fiind trebuia să devină adult; adult, să se înmulţească; înmulţindu-se, să se întărească; întărit, să fie slăvit şi slăvit să vadă pe Dumnezeul său.”(6) „ … aşa precum Dumnezeu a predeterminat numărul, până la care trebuia să crească neamul omenesc, odată cu atingerea acestui număr oamenii vor înceta să mai nască şi să se nască, să se căsătorească, păstrând astfel armonia creată de Tatăl.” („Împotriva ereziilor” 2.33.5. cu trimitere la Matei 22:30 „ Căci la înviere, nici nu se însoară, nici nu se mărită, ci sunt ca îngerii lui Dumnezeu în cer.”)(7)
Legătura stabilită în cadrul unirii conjugale între bărbat şi femeie este una pe veşnicie. Modul de existenţă a omului ca bărbat şi femeie nu se va întrerupe, pentru că diferenţierea sexuală este firească naturii umane, ca fiind dăruită de Creator „de la început”.(8) Acestea sunt condiţiile şi limitele stabilite de Dumnezeu pentru o maturizare neîncetată şi o creştere a omului spre îndumnezeire. Elementul iubirii trupeşti este unul important dar totuşi temporar (Matei 22:30) având drept consecinţă naşterea de prunci. Prin urmare, ceea ce dăinuie este dragostea desăvârşită, după modelul lui Hristos pentru Biserica Sa, un agâpe matur, obţinut în cadrul legăturii conjugale în care elementul trupesc îşi va fi jucat rolul său important, nu de utilizare a celuilalt spre satisfacerea propriei persoane şi a propriului ego, ci de deschidere şi de dăruire totală celuilalt, de renunţare ascetică la propria voinţă, astfel ca voinţa celuilalt să poată fi acceptată.(9)
Acum putem cu uşurinţă înţelege, de ce în lipsa acestui context familial al căsătoriei creştine éros-ul natural îşi capătă definiţia îngustă din Dex.? Este transformat în poftă trupească, generator de egoism, atitudine posesivă, incapacitate de acceptare a diferenţelor şi neputinţelor celuilalt, o dorinţă doar de a fi iubit şi un refuz sau poate o neputinţă de a iubi, în sensul larg al cuvântului, o altă persoană, stare care este echivalentă cu moartea spirituală a omului, ceea ce este cel mai îngrozitor în faţa lui Dumnezeu care nu poate să dea buzna peste voinţa liberă a omului. Astfel omul singur îşi taie „cordonul ombilical” care îl ţine legat de Sursa Vieţii. Este clar acum, fraţi şi surori, de ce Hristos este atât de sever faţă de patima desfrâului când ne spune: „Că oricine se uită la femeie, poftind-o, a şi săvârşit adulter cu ea în inima lui”(Matei 5:28). Cel care face aceasta îşi îndreaptă puterea de iubi dată lui de Dumnezeu, nu spre a merge împreună cu El din treaptă în treaptă spre a fi capabil de a trăi în Împărăţia Cerurilor, ci spre o poftă trupească primitivă şi animalică, ce durează câteva clipe dar care te desparte veşnic de dragostea dumnezeiască. Cam aceasta a fost catastrofa care s-a întâmplat cu Adam şi Eva în rai. Neglijarea preîntâmpinării făcute de Dumnezeu şi refuzul unei pocăinţe care i-a prăbuşit în neştiinţă, uitare şi nepăsare. I-a lăsat lipsiţi de harul dumnezeiesc care le educa iubirea şi toate celelalte facultăţi cu care-I înzestrase Domnul spre a se face părtaşi de viaţa Sa.
Omul a dobândit în mod prematur nişte cunoştinţe, care în lipsa harului dumnezeiesc a început să le utilizeze în mod greşit. Sexualitatea umană, deşi fusese creată bună de către Dumnezeu, după căderea în păcat şi-a pierdut coerenţa care a existat în paradis între bărbat şi femeie. Ca consecinţă, patimile, prin pierderea finalităţii raţionale, s-au dezlănţuit într-un război împotriva sufletul. Omul a înlocuit iubirea cu desfrâul.(10) Sf. Grigorie de Nyssa foloseşte termenul de „plăceri amestecate” – „sunt plăcerile amestecate cu durere. De exemplu, satisfacţia primită de la mâncare este amestecată cu suferinţa foamei, satisfacţia activităţii sexuale se amestecă cu suferinţa dorinţei. … Necesităţile trupului sunt fireşti, fireşti sunt şi plăcerile care la însoţesc. Dar din pricina păcatului ne-am obişnuit să tindem spre satisfacţia care însoţeşte aceste necesităţi fireşti, anume de dragul plăcerii. În aşa mod, plăcerea încetează de a fi finalitate, ci devine infinitatea dorinţei noastre, îndreptată spre sine şi spre dorinţele noastre, transformându-se într-o gaură neagră.”(11)
Căderea a fost atât de profundă încât omul cu timpul uită de Dumnezeu şi se dedă unei vieţi în întregime robită de păcat. Observăm cum Dumnezeu îşi începe lucrarea de educare a omului, care a fost întreruptă în rai, cu o curăţire a pământului de păcat prin potopul de apă adus în zilele lui Noe. Începe o nouă genealogie a neamului omenesc, din sămânţa unicului om care s-a aflat drept înaintea Domnului. Dar dinamica căderii adamice continuă, omul uită iarăşi de Ziditorul său şi Dumnezeu este nevoit să-şi scoată, dintr-un om curat şi credincios, un popor pe care prin legi aspre şi legăminte, să-l îngrădească de amestecarea cu alte neamuri care trăiau în ignoranţă totală faţă de Dumnezeu. Anume din acest popor urma să răsară Soarele Dreptăţii care prin întruparea Sa, să facă dreptate întreg neamului omenesc. Astfel, Dumnezeu stabileşte nişte legăminte de credincioşie reciprocă cu poporul Său, în care Domnul rămâne întotdeauna credincios, chiar dacă omul îl încalcă, oferindu-i posibilitatea pocăinţei, aşa ca călcarea legământului să nu fie veşnică. Cu Avraam – promisiunea pământului Canaan pecetluită de circumcizie. Cu Moise se dă legea care să menţină poporul la un nivel moral cel puţin exterior, al faptelor. Este de remarcat împietrirea inimii lui Israel care nu putea să păstreze unitatea conjugală în pofida oricărei dificultăţi ce ar fi apărut ( „pentru învârtoşarea inimii voastre, v-a dat voie Moise să lăsaţi pe femeile voastre…” Matei 19:8). Corespunzător şi Dumnezeu coboară la neputinţa lor, ştiindu-i stăpâniţi de moarte şi puterile întunericului, şi le lasă prin Moise posibilitatea de destrămare a nunţii, printr-o carte de despărţire. Iar ferirea de desfrânare implica doar abţinerea de la faptă mai mult de frica pedepsei cu moartea. Dar iată că timpul s-a împlinit şi Hristos vine în lume şi zdrobeşte capul balaurului, distruge moartea şi uşurează omenirea de robia diavolească. Mântuitorul aduce legea nu a literei, ci a Duhului, un nou legământ pecetluit cu sângele Său, care se varsă pentru viaţa lumii. Legământ în care omenirea se angajează de bună voie în moartea şi învierea împreună cu Hristos prin botez, şi îndreptarea în totalitate a activităţii sale spre slava lui Dumnezeu, astfel ca Hristos să ia chip în ea. Ceea ce era practic imposibil de realizat până la Hristos, odată cu harul pe care ni la dăruit, „toate sunt cu putinţă celui ce crede”(Marcu 9:23). Hristos ne pune iarăşi în faţa angajamentului stabilit în rai (Matei 19:4-5), dar şi faptul că e timpul să-i dăruim şi gândurile noastre, păzindu-le de închinarea la idolul desfrânării (Matei 22:30). În creştinism, expresia cea mai clară şi deplină a acestui angajament o constituie Taina Căsătoriei.(12) În această „mare taină” bărbatul şi femeia sunt puşi în faţa scopului înainte de veci a lui Dumnezeu faţă de om şi anume îndumnezeirea (theosis). Căsătoria creştină este legătura bazată pe responsabilitate şi fidelitate, pecetluită de binecuvântarea Domnului, o unire monogamă pentru că este o imagine a unirii lui Hristos cu Biserica Sa, heterosexuală – întrucât Dumnezeu i-a făcut bărbat şi femeie (în l. ebraică – „iş” şi „işa”) reprezentând astfel o „nouă creaţie” făcând din doi „un singur trup”, iar îmbrăţişarea lor plină de dragoste va produce rodul trupurilor lor, copii frumoşi, astfel împlinindu-se în dragoste şi lucrând împreună la mântuirea lor.
Ortodoxia afirmă că singurul loc în care „sexualitatea genitală” îşi găseşte împlinirea este comunitatea ecclesială.(13) Doar în acest spaţiu al harului, iubirea conjugală, împreună cu aspectul ei sexual, are capacitatea de a depăşi experienţa carnală şi de a se concentra în întregime asupra lui Dumnezeu. Dacă reuşeşte acest lucru – păstrând în acelaşi timp intimitatea si bucuria iubirii trupeşti – unirea conjugală devine chip al legăturii între Hristos şi Biserică.(14) Bărbatul trebuie să împlinească, la fel ca şi soţia poruncile din Epistola către Efeseni 5. Dacă soţia „se supune” bărbatului ca lui Hristos, această supunere o reflectă pe cea a Bisericii în relaţia ei cu Hristos. La fel, dacă bărbatul este capul familiei, acest lucru oglindeşte relaţia lui Hristos cu Trupul Său, Biserica. Bărbatul are datoria de a-şi iubi soţia aşa cum „Hristos a iubit Biserica şi S-a dat pe sine pentru ea” într-o dragoste jertfelnică şi dezinteresată. Cheia acestei relaţii este supunerea reciprocă „Supuneţi-vă unul altuia, întru frica lui Hristos” (Ef. 5:21). Ea implică ambele părţi, dar într-un mod diferit: soţia prin acceptarea bărbatului ca şi „cap” al familiei, iar bărbatul prin iubirea oferită soţiei sale.(15) Putem face o analogie cu relaţia din cadrul Sfintei Treimi, în care Cele trei Persoane împărtăşesc aceeaşi fiinţă şi voinţă dumnezeiască, dar fiecare îşi are rolul său în iconomia divină. În omilia 20 la Efeseni, Sfântul Ioan Gură de Aur afirmă: „Nici o relaţie între oameni nu este mai strânsă ca iubirea existentă între soţ şi soţie, dacă ei sunt uniţi aşa cum ar trebui să fie”(16)
Aş vrea acum să vorbesc puţin despre căsătoriile bazate pe relaţiile de dragoste reciproce, dar în viaţa cărora lipseşte Dumnezeu. În tratatul său „Despre feciorie”, Sfântul Grigorie de Nyssa critică asemenea cupluri, vorbind de riscurile pe care le atrage după sine încercarea de a găsi veşnicia în efemer. Chiar dacă mariajul ne oferă ceea ce dorim, adică bucuria traiului împreună cu cineva şi o familie iubitoare, sănătate, armonie, afecţiune, chiar şi glorie şi putere,(17) toată această bunăstare şi fericire, dacă este construită de om refuzând ajutorul şi binecuvântarea lui Dumnezeu, este foarte fragilă şi susceptibilă suferinţelor şi tragicului. Pentru că orice boală, despărţire sau pierdere a unui membru a familiei, etc., pune capăt acestei fericiri (cu „f” mic), iar moartea o destramă pentru veşnicie. Iubirea, în acest micro-univers familial creat în mod egoist doar de om, are un iz egocentrist, posesiv, care nu vrea şi chiar nu poate să depăşească limitele familiei, printr-o deschidere spre „aproapele” şi nu poate privi dincolo de „catapeteasma” morţii, de care se îngrozeşte chiar când se gândeşte la ea. De aceea, este imperativă prezenţa în viaţa cuplului, a elementului eshatologic (conştientizarea realităţii veacului viitor), a nădejdii în viaţa şi iubirea veşnică, dată de prezenţa harului lui Dumnezeu în inimile lor, care îi ajută să-şi redirecţioneze éros-ul dinspre sine spre Dumnezeu şi aproapele, transformându-se în philantropia şi agâpe. Acesta este sursa fericirii (cu „F” mare), asupra căreia orice nedreptate, suferinţă şi chiar moartea nu are nici o putere. Astfel, despărţirea sau pierderea celui drag nu mai este privită ca o tragedie, care pe mulţi din nefericire îi împinge în deznădejde şi sinucidere, ci este percepută, după cum spunea Părintele Paisie Aghioritul, ca o despărţire temporară, de câţiva ani, după care în Împărăţia Cerurilor să se reîntâlnească spre o comuniune în dragoste şi mai desăvârşită.
Acum, că ne-am făcut o idee generală despre sexualitate şi legitimitatea ei în cadrul căsătoriei, putem uşor să sesizăm originea interdicţiei raporturilor sexuale pre-maritale şi extra-conjugale (adulterul). Acestea din urmă nesocotesc legământul pe care căsătoria e menită să-l stabilească, ca angajament etern al fidelităţii iubitoare între Hristos şi Biserică.
Sexul înainte de căsătorie ia una din cele două forme cunoscute: fie a relaţiei întâmplătoare între cunoştinţe, fie cealaltă, ca relaţii mai adânci între două persoane care vor să se căsătorească. În primul caz, singurul scop este plăcerea – pentru distracţie şi satisfacţie – cu accentul pe sine şi pe nevoile şi dorinţele personale. Pentru că lipseşte angajamentul personal şi, prin urmare, responsabilitatea personală, actul respectiv echivalează cu exploatarea celuilalt, chiar şi atunci când dorinţa este reciprocă. Cu alte cuvinte, în concepţia Bisericii actul sexual este păcat în afara angajamentului conjugal(18), cel puţin civil. Mai dificil de abordat este cazul relaţiilor sexuale între două persoane care doresc să se căsătorească. De ce un cuplu logodit nu ar putea să-şi exprime dragostea şi în mod sexual? De ce ar trebui să aştepte, mai ales dacă situaţia financiară sau alte motive nu le permit să se căsătorească imediat? Pentru că sexualitatea este modul în care se realizează legătura sacramentală a „unui singur trup”. Taina Căsătoriei, ca şi cea a Preoţiei, iniţiază persoanele într-o viaţă a angajamentului plin de dragoste şi a slujirii jertfitoare, şi face acest lucru în şi pentru viaţa Bisericii ca întreg. Taina căsătoriei trebuie oficiată prin ritualul liturgic al Bisericii, de vreme ce slujba în sine este cea prin care este exprimat public angajamentul reciproc al cuplului, iar unirea lor e pecetluită de binecuvântarea lui Dumnezeu. Persoanele necăsătorite angajate în relaţii sexuale se aseamănă copiilor care se joacă „de-a preotul”. Copii pot citi din cărţile de cult, pot repeta fiecare gest al preotului şi pot consuma pâine şi vin. Totuşi, ei nu sunt preoţi, iar jocul lor nu e o taină, de vreme ce nu sunt hirotoniţi, iar dimensiunea eclesială lipseşte.(19) Aşa cum nimeni nu poate participa la Sfânta Împărtăşanie fără să fi fost botezat, iar preotul nu poate oficia o Liturghie reală fără să fi fost hirotonit, cuplul nu poate beneficia de harul pe care Dumnezeu îl trimite prin unirea sexuală fără ca relaţia lor să fie binecuvântată de El. Dragostea lor poate fi adâncă, iar angajamentul reciproc autentic, dar fără harul dobândit prin Taină Căsătoriei, nu se poate vorbi de o comuniune reală între cei doi. Relaţiile lor sexuale nu fac decât să hrănească „dorinţele şi plăcerile cărnii”, iar ei sunt incapabili să ajungă la comuniunea veşnică şi la bucuria de negrăit a dragostei divine care îi uneşte cu Dumnezeu, precum şi pe unul cu celălalt. Astfel, dacă preotul trebuie hirotonit pentru a primi „harul dumnezeiesc” care să-i împlinească slujirea, bărbatul şi femeia care doresc să fie „un singur trup” trebuie să se căsătorească pentru a-şi împlini chemarea lor personală. Altfel, ei trăiesc în minciună, iar sarcina este un accident regretabil, în timp ce angajamentul divin ce realizează mântuirea reciprocă nu există. Prin urmare, numai în contextul unei uniri conjugale binecuvântate, sexualitatea însăşi poate fi privită ca mijloc esenţial de împlinire a voinţei lui Dumnezeu în privinţa vieţii şi mântuirii cuplului.(20)
Teologul ortodox, Olivier Clément, remarcă faptul că „a te îndrăgosti” este un lucru, iar a iubi este cu totul altceva. Aşa cum spune: „ Cred şi mă împotrivesc cu tărie tendinţelor modei actuale, şi susţin că nu este un lucru bun urmărirea unei împliniri sexuale imediate bazată pe motivaţia „îndrăgostirii”… Aş spune că a te îndrăgosti şi a acorda imediat o expresie sexuală acestei atracţii, coincide cu riscul de a ajunge proprii noştri prizonieri, ai narcisismului nostru… Nu înseamnă că sexualitatea este rea în sine însăşi. Din contră, ea este un bun fundamental pentru că reprezintă participarea a două persoane în Suflarea care ţine lumea, pentru că îi face pe cei doi „un singure trup”… A iubi cu adevărat înseamnă a descoperi pe celălalt în identitatea sa specifică. Acesta nu înseamnă neapărat a te îndrăgosti. Adeseori, ia forma unei prietenii profunde, a păcii cu celălalt, a simţământului de mulţumire, a faptului de a fi acceptat şi de al accepta pe celălalt (care are un har unic), a-l ajuta şi a-i fi aproape de la o singură zi şi până la ultima clipă.”(21)
„Cum vor reuşi tinerii, se întreabă eminentul teolog ortodox Pr. John Breck, să abordeze tensiunile fireşti ce sunt asociate cu sexualitatea la vârsta adolescenţei?… Posibilitatea procreării precum şi energia sexuală există încă de la pubertate. Se ridică astfel problema expresiilor sexuale adecvate în timpul „prieteniei” sau pe toată perioada logodnei”.(22) Este destul de dificil de stabilit dinainte „până unde să se meargă. De exemplu, cuplul poate decide să nu se angajeze în relaţii intime, iar jocurile sexuale care duc la acestea să fie evitate, iar pasiunea tinde să domine raţiunea, încât limita propusă este încălcată.” Şi continua acelaşi Părinte John: „Pe măsură ce două persoane se cunosc, se bucură şi se preţuiesc unul pe celălalt, este natural ca să se treacă de la gesturile timide de afecţiune la săruturi şi mângâieri. Totuşi ei ar trebui să-şi amintească de fiecare dată că „naturalul” este căzut şi cu precădere pe tărâmul sexualităţii – este în mod constant deschis spre demonic. Pasiunile „raţionalizate” pot trece uşor de la un grad de intimitate la altul, până când cele mai bune intenţii s-au pierdut, iar cuplul a cedat poftei.” De aceea este important ca tinerii să fie sensibilizaţi aspra necesităţii de a redirecţiona energia sexuală dinspre sine spre ceilalţi şi mai ales către Dumnezeu. Convertirea eroticului în dragoste nu este un simplu exerciţiu ascetic monastic, ci implică folosirea adecvată a sexualităţii de către fiecare creştin, bărbat sau femeie, căsătorit sau singur. Prin urmare, o regulă importantă pentru cei necăsătoriţi ar fi abţinerea de la activitatea care ar putea produce un nivel de stimulare sexuală.”(23)
Ar putea cineva să reproşeze că s-a vorbit despre nişte idealuri care cu anevoie ar putea fi atinse. Trebuie să facem, însă, distincţia între ideal care implică efortul doar din partea omului şi Taină care cuprinde conceptul de conlucrare (sinergie) a harului Duhului Sfânt cu voinţa şi efortul omului. Cum ar putea tânărul/-a să ajungă să aibă o relaţie de dragoste corectă cu partenerul şi cu Dumnezeu atât înainte cât şi după căsătorie? Cred că o viaţă corectă în Biserica lui Hristos. Aşa precum Adam şi Eva fiind zidiţi ca nişte copii care trebuiau să „crească”, fiind puşi „în grădina din Eden, ca s-o lucreze şi s-o păzească”(Geneza 2:15) şi hrănindu-se din pomul vieţii să ajungă la maturitatea de a forma „un singur trup”. La fel şi în Biserică, tinerii sunt invitaţi să-şi lucreze ogorul inimilor împărăginit de spinii şi rădăcinile patimilor, prin plinirea poruncilor Evanghelice, rugăciune, pocăinţă, dar în acelaşi timp să se hrănească cât mai des din Pomul Vieţii care este Trupul şi Sângele Mântuitorului Hristos. Astfel, vom putea parcurge cu bine drumul „coacerii” până la căsătorie spre o veşnică comuniune în dragoste împreună cu Sfinţii avându-l în mijloc pe Hristos.
NOTE:
(1) Ioannis Zizioulas, Mitropolitul Pergamului, „Fiinţa eclesială”, editura Bizantină, Bucureşti 1996, p.10;
(2) ibid., p.12;
(3) Părintele Basil Zion, „Eros şi Transfigurare: Sexualitate şi căsătorie : o perspectivă ortodoxă răsăriteană”, editura Reîntregirea, 2001, p. 287, 289;
(4) Sf. Irineu al Lyonului, „Demonstraţia propovăduirii apostolice” 4., citat de Проф. свящ. Иоанн Бэр, «Брак и Аскетизм», V Международная богословская конференция Русской Православной Церкви «ПРАВОСЛАВНОЕ УЧЕНИЕ О ЦЕРКОВНЫХ ТАИНСТВАХ» Москва, 13–16 ноября 2007. http://theolcom.ru/doc/sacradoc/6_02_Behr.pdf, p. 7;
(5) Sf. Irineu al Lyonului, „Împotriva ereziilor” 3.22.4., citat de ibid.;
(6) Sf. Irineu al Lyonului, citat de Preot Prof. dr. John Breck în „Darul sacru al vieţii”, editura Patmos, 2003, p. 143;
(7) Sf. Irineu al Lyonului, „Împotriva ereziilor” 2.33.5.;
(8) Preot Prof. Dr. John Breck, „Darul sacru al vieţii”, editura Patmos, 2003, p. 94-95;
(9) Christos Yannaras, „Libertatea Moralei”, citat de Părintele Basil Zion în „Eros şi Transfigurare: Sexualitate şi căsătorie : o perspectivă ortodoxă răsăriteană”, editura Reîntregirea, 2001, p.114;
(10) Părintele Basil Zion, „Eros şi Transfigurare: Sexualitate şi căsătorie : o perspectivă ortodoxă răsăriteană”, editura Reîntregirea, 2001, p.265;
(11) Sf. Grigorie de Nyssa, „Despre feciorie” citat de Проф. свящ. Иоанн Бэр, «Брак и Аскетизм», http://theolcom.ru/doc/sacradoc/6_02_Behr.pdf, p. 11;
(12) Preot Prof. Dr. John Breck, „Darul sacru al vieţii”, editura Patmos, 2003, p. 77;
(13) Ibid., p. 79;
(14) Ibid., p. 81;
(15) Ibid., p. 101-102;
(16) Sf. Ioan Hrisostom, citat de Preot Prof. Dr. John Breck, în „Darul sacru al vieţii”, editura Patmos, 2003, p. 82-83;
(17) Părintele Basil Zion, „Eros şi Transfigurare: Sexualitate şi căsătorie : o perspectivă ortodoxă răsăriteană”, editura Reîntregirea, 2001, p. 59;
(18) Preot Prof. Dr. John Breck, „Darul sacru al vieţii”, editura Patmos, 2003, p. 108;
(19) Ibid., p. 110;
(20) Ibid., p. 111;
(21) Olivier Clément, „Life in the Boby”, citat de Părintele Basil Zion, „Eros şi Transfigurare: Sexualitate şi căsătorie : o perspectivă ortodoxă răsăriteană”, editura Reîntregirea, 2001, p. 268-269;
(22) Preot Prof. Dr. John Breck, „Darul sacru al vieţii”, editura Patmos, 2003, p.112;
(23) Ibid., p. 114;