Jurnal de campanie 8. Cum să decizi pentru cine votezi uitîndu-te la afișul electoral?

Partea I.

Orașul s-a umplut de afișe electorale, care de care mai pestrițe și colorate. Unele sunt în ton cu cele comerciale, altele – mai puțin. Pentru a decide cu cine votezi – acestea sunt de ajuns. Afișele electorale, mai mult decât programul sau discursurile povestesc ce vor de fapt candidații și cum se pliază asta pe concepțiile noastre de viață. În partea I vor fi analizate trei tipuri de afișe, corespondente PLDM, PDM și lui Renato Usatîi. Alegerea este legată de cât de suculentă poate fi analiza. Restul vor urma în partea 2.  Voi trece peste analiza clasică, ar lua spațiu și timp și voi selecta doar câțiva pași:

Pas 1. Harta ne povestește despre ce realitate ne propun candidații și care este interesul lor central.

Pas 2. Ne dezvăluie care de facto este ideologia candidatului și la ce concepție despre lume se raliază.

Pas 3. Ne arată ce spun culorile, liniile  și formele pe ascuns.

 

PLDM: culoarea de brand – verde. Slogan – Înainte spre un viitor European!

 

DSC_8680

Pas 1: cum și de ce a fost utilizat spațiul în imagine

Centrul imaginii este lăsat liber, dar în varianta pătrată sugerează relația dintre PLDM și UE. Stejarul și drapelul UE parcă se ating ușor la un moment dat. Nucleul mesajului este că PLDM este partidul care va duce Moldova în UE, ceea ce spune vădit și sloganul. Steagul UE este plasat în locul unui ideal Real – ceea ce semnifică faptul că parcursul European este o dorință a oamenilor, pe care partidul o urmează. La baza imaginii, unde simbolic este locul realității prezente și a celei dorite, pe toată suprafața este sloganul, care acoperă prezentul și viitorul. La fel, pe locul idealului nou este amplasată sigla partidului, care în cazul dat semnifică încrederea clară în câștig la alegerile din 30 noiembrie.

Pas 2: cum sunt folosite imaginile și de ce

PLDM alege să folsoească metonimia, prezentând Stejarul în locul liderului. Acest lucru spune că PLDM a creat deja relația de transfer de imagine asupra liderului și/sau partidului. Aceasta este o campanie de consolidare și nu de convingere. Se repetă ideea că PLDM va câștiga aceste alegeri. Concepția despre viață asociată folosirii metonimiei este cea mecanicistă, corespondentă concepției organiciste asupra lumii și având o ideologie conservatoare ( iaca așa J). Acest lucru presupune că deciziile vor fi luate calm și calculat. Reformele vor fi abordate în sistem, destul de lent, dar sigur.

Pas 3: ce ne spunemesajul plastic.

Pătratul este forma care sugerează stabilitate ( toate patru laturi egale), egalitate, siguranță și verticalitate. Culoarea verde – fertilitate, prospețime, siguranță emoțională. Este o  culoare a independenței și autorității. A echilibrului.

 

PDM: culoarea de brand – albastru. Slogan – Așa creștem Moldova!

DSC_8607

 

DSC_8677

Pas 1: cum și de ce a fost utilizat spațiul în imagine

Pe unul dintre afișe centrul este populat de un simbol pseudo-național ( exact ca și cel al lui Ponta). Pe altul – centrul, dar mai degrabă zona de sus conține sigla PDM, ceea ce semnifică – noi suntem centrul, nucleul informațional dar și sloganul. Bună alegere pentru centrarea mesajului. Pe afișul principal (în care este prezent Lupu), PDM este prezentat ca o relație dintre real și ideal prezent. Acest lucru presupune că PDM este ceea ce își doresc cetățenii acum, dar și pe viitor. Stranie alegere a poziționării siglei. Realul și idealul nou creat, în acest caz este Marian Lupu, care stă cu fața la oameni, dar îndepărtat, sugerând probabil viitorul. Ceea ce se întipărește însă este distanța de oameni și de realități. Modelul lui Lupu, îmbrăcat în cămașă imaculată și cu un zâmbet „corect politic” pe față sugerează un politician responsabil și onest, mizând pe toate femeile care îl adoră pentru că este „nant și deștept”. De fapt, afișul central nu spune nimic din perspectiva viitorului și programului PDM. Sloganul ar veni să completeze acest gol, dar și acesta sună destul de abstract. Mai mult – în cazul celui de-al doilea afiș – evidențierea Femei respectate, care este plasat în locul realității care va fi creată, în combinație cu femei de la țară, cu fața obosită și fiind doar ele cu copiii, nu sugerează respect, ci izolare și singurătate.

Pas 2: cum sunt folosite imaginile și de ce

PD alege sinecdota pentru a sugera relația dintre părți și întreg (Lupu în relație cu cetățenii în diferite domenii și ipostaze, Așa creștem Moldova, autobuzul, etc). Sinecdota este, de obicei, folosită de oamenii care au ideologii radicale și o concepție despre lume mecanicistă. Din această perspectivă, contează doar ceea ce se vede, este o abordare pragmatică a universului. Partea proastă este că sub covor rămân ascunse lucruri, care nu se spun. Sunt luați în considerare factori economici (și programul PDM susține analiza), dar sunt totalmente neglijați factorii de ordin moral și spiritual. Eu nu aș vrea ca după alegeri acestui partid să îi revină Ministerul Educației. Dar sunt buni la tehnologii informaționale. J.

Pas 3: ce ne spune mesajul plastic.

Stranie abordare a rebrandingului coloristic. Fie PDM a observant multitudinea de albastru din paleta partidelor, fie acolo au loc schimbări serioase. Afișele electorale pun accentul pe culoarea albă, care semnifică perfecțiunea și claritatea. Imaginile sunt într-o lumină care se vrea naturală, dar nu apare astfel. Lupu mai degrabă apare ca un personaj de poveste în lumea politică moldovenească, care vine să se separe de populație, pentru a le arăta drumul. Oricum, senzația perceptuală a culorii albe este de răceală. Mai sunt adăugate elemente mici de roșu, ca să sublinieze orientarea partidului. ( iarăși foarte asemănptoare cu culorile PSD România). Imaginile și liniile ne îndeamnă mai degrabă să fim spectatori a ceeace se întâmplă, decât să luăm parte la proces.

Partidul Patria. Renato Usatîi: culoarea de brand – albastru. Slogan – Puterea e în adevăr!

DSC_8687

 

10362821_804732576235997_2491731628410780855_o

Pas 1: cum și de ce a fost utilizat spațiul în imagine

Pe centru e sau Usatîi sau cele 4 fete, în cazul nostru – semi-dezbrăcate. Dacă le combinăm, vedem nucleul acestui personaj. În alte ipostaze Usatîi apare cu Codul Penal în mînă. Cert este că pentru Renato, imaginea construită în show bizz este imaginea de viitor a țării: multe efecte de spectacol, fără fond ideatic. Pe partea realului prezent este numele lui Stas Mihailov, scris în rusă. Acest lucru povestește intenția clară de orientare. Dar asta nu e un secret. Idealul pe care crede Usatîi că îl are poporul este un cîntăreț de muzică rusească, cu cunoscute relații și nostalgii. Marginile noului ideal conțin ștampila „Votat!”, care este de facto scopul lui Renato, acela de a fi votat. Imagine lui Usatîi, împreună cu sloganul, care inițial nu spune nimic, iar apoi se transformă în Moldova fără corupție este realitatea pe care vrea să o creeze el. Toată harta ne spune însă altceva – distracție și chef cu fete (cu cât mai multe cu atât mai bine).

Pas 2: cum sunt folosite imaginile și de ce

Echipa din spatele lui Usatîi folosește din plin metafora. De fapt, Renato este o metaforă per se. Ideologia persoanelor care folosesc metaforele este anarhismul – lucru care vine în acord total cu sloganul – Puterea e în adevăr. Iar adevărul e în cele 4 fete și în Stas Mihailov. Formalismul este concepția despre lume corespondentă. Și aici campania este bine gândită. Contează forma și nu conținutul – de la fete prin artist la Renato. Multe artefacte. Renato este o creație care vrea mai degrabă să ascundă lucruri, decât să arate. Iar acest fapt mă duce la concluzia că marca Renato aparține clar unuia dintre partidele mari concurente. Un fel de umbră a unei imagini luminoase. Vedem acum sau apoi, cui aparține de fapt.

Pas 3: ce ne spune mesajul plastic.

Se lucrează pe distincția dintre alb și albastru. Linia delimitează clar adevărul de minciună, dar nu și falsul de secret. Da fapt, careul semiotic al lui Renato pune accent pe relația antagonistă dintre fals și secret. Oare ce vrea să spună de fapt?

 

În concluzie:

PLDM este sigur că va câștiga alegerile și nu mai are nevoie de expunere vizuală a liderului, nu vor fi radicali în reforme, dar consecvenți. PDM va fi bun în continuare în planul economic și cel al tehnologiilor, doar dacă vor învăța să vadă dedesubturile, sau dacă cineva îi va impune să facă asta. Renato este un proiect al unuia dintre partidele mari. Rămâne să vedem al cui.

Revin cu partea II. Dodon, comuniștii și mai căutăm. Dacă aveți afișe interesante pe care vreți să le analizez – lăsați-le pe poșta Bloguvern.

The post Jurnal de campanie 8. Cum să decizi pentru cine votezi uitîndu-te la afișul electoral? appeared first on Bloguvern.


Sursa
2014-10-24 14:15:16



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

12:48:27Șase rose-uri din Moldova, medaliate la Mondial de Bruxelles —» Fine Wine
06:15:225 cele mai scumpe vinuri moldovenești —» Fine Wine
19:49:32Hot Off the Press: New WordPress.com Themes for March 2024 —» Adăpostul gîndurilor nerevendicate | If I enjoy the hatred of life, I do not hate life, I enjoy i
20:22:52Șantier poluant și periculos în zona Orizont —» Curaj.TV | Media alternativă
17:40:0815 WordPress Pro Developers You Should Follow in 2024 —» costica
13:49:51Sofia  — oraş vechi şi veşnic tânăr —» Biblioteca Hristo Botev
20:08:07Oana Băluță: Eu fac acordul la feminin🎙️#PurpleTalks —» Curaj.TV | Media alternativă
19:45:28Referendum, rezolutie, atentat si sondaje. Lumea incotro? #NoSugarPolitics —» Curaj.TV | Media alternativă
18:25:18CMB Rose: 1205 de vinuri rose —» Fine Wine
17:31:51Eterna mea Lumină —» Argentina Gribincea's Blog
13:57:38Festivalul Artelor „Nichita Stănescu la Echinocțiu”- ediția a 19-a —» Curaj.TV | Media alternativă
09:26:24Codebitorii solidari în procedura insolvenţei —» Drept MD
08:45:51Micile și marile bucurii ale lunii februarie 2024 —» Sunt MAMĂ!
17:35:13Noutăţi legislative – noi modificări aduse Codului Muncii —» Drept MD
12:24:42TELESCOPUL —» Andrei LANGA. Blogul personal
12:23:31HÂRTIE DE TURNESOL —» Andrei LANGA. Blogul personal
09:12:25Despre hărţuire în şcoală (2 p) —» Curaj.TV | Media alternativă
13:37:23CONTOPIRE CU TIMPUL —» Andrei LANGA. Blogul personal
10:21:09De prin Bucureşti —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
07:22:52VIEȚUITOARE-NECUVÂNTĂTOARE —» Andrei LANGA. Blogul personal
06:41:37TREI POEȚI FRANCEZI —» Leo Butnaru
09:03:59ECOU PRIN ANI... / În dialog cu colegul și prietenul bulgar Ognean Stamboliev —» Leo Butnaru
17:22:55Despre relațiile de cuplu în condiții de egalitate de gen —» Curaj.TV | Media alternativă
17:22:55Camion descoperit cu lut sau nisip în traficul capitalei —» Curaj.TV | Media alternativă
14:49:29Scrum, bulane, epoleţi —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag