Pe scurt despre „fiul risipitor” şi cele 6,7%
Ieri au fost făcute publice rezultatele unui sondaj de opinie care au arătat că Renato Usatîi & Co ar acumula 6,7% din voturi în cazul unui eventual scrutin electoral, dacă acesta s-ar fi desfășurat în perioada realizării sondajului. Această situație a generat mai multe opinii. Unii afirmă că oamenii „s-au dezamăgit și aleg „răul mai mic”, alții sunt de părerea că prin concertele pe care le-a organizat pe întreg teritoriul țării, „gastarbaiterul politic” va avea doar de cîștigat. Cu toate acestea, atît cei dezamăgiți, cît și amatorii de muzică ușoară își aleg candidatul în baza anumitor criterii (concertele și dezamăgirea fiind doar factori ce stimulează alegerea).
Incursiune sociologică
Întrebarea „ce-i determină pe oameni să acționeze într-un anumit fel: rațiunea sau afectivitatea?” i-a frămîntat pe mai mulți sociologi pe parcursul anilor. Se cunoaște că fiecare persoană poate acționa atît rațional, cît și irațional. Cu toate astea, se presupune că unul din acești factori ar trebui să predomine.
Totodată, se știe că oamenii își aleg liderii (partidele) fie din tradiție, fie din motive raționale sau pentru calităţile persoanei.
Fără a intra în prea multă teorie, putem presupune că la noi oamenii care procedează preponderent rațional, aleg în baza dovezilor raționale, cîntărind toate „pro” și „contra”, pe cînd cei care nu acționează rațional aleg reieșind din anumite motive afective. Diferența între aceste 2 tipuri de alegere constă în faptul că prima categorie de cetățeni alege în baza unor argumente, dovezi, explicații raționale (asociate cu educația și experiența), pe cînd cei din categoria a doua votează în baza atitudinii afective și credinței în motivația sau tăria de caracter a persoanei votate.
Din discuțiile auzite în stradă, în transportul public, din comentariile la știri de pe diverse surse media, am observat că, atunci cînd oamenii vorbesc despre Usatîi, operează cu următorii termeni: „are ceva”, „îmi place”, „am încredere”, „el e pentru adevăr”. Adică se utilizează sintagme care accentuează afectivitatea și nicidecum raționalitatea acestei alegeri.
Impermeabilitatea electoratului
Recent, acest personaj a apărut într-o emisiune televizată, unde a demonstrat un nivel „nije plintusa” (foarte jos) de pregătire. Pe facebook au apărut tone de comentarii, avînd un grăunte rezonabil în ele – cum acest om poate fi votat?
Reieșind, însă, din cele menționate mai sus observăm că pentru electoratul lui Usatîi deloc nu este important ca el să cunoască despre divizarea puterilor sau despre PIB. Pentru acest grup de alegători este mult mai importantă ideea precum că Usatîi ar putea să-i „închidă/împuște” pe „mafioți”, asociindu-l cu „puterea și adevărul”.
Toată această situație ne aduce la o concluzie care ar putea să pară bizară. Alegerile au legătură directă cu reforma din educație. Căci doar cetățenii educați să gîndească și să procedeze rațional vor putea asigura dezvoltarea acestei țări în conformitate cu tradiția democrațiilor europene.
The post Pe scurt despre „fiul risipitor” şi cele 6,7% appeared first on Bloguvern.
Sursa
2014-10-01 12:13:42