S-a gasit oare ac de cojoc pentru embargoul rusesc?
Ultima lună a sezonului estival începe cu o veste îmbucurătoare: comisarul pentru agricultură din cadrul Uniunii Europene, Dacian Cioloș, a anunțat că produsele moldovenești vor putea fi lansate pe piața europeană nu din 1 septembrie, ci cu o lună înainte. Noutatea e motiv de bucurie pentru cei preocupați de soarta fructelor moldovenești, reprezentând și o mică pauză de la panica generală creată de embargoul rusesc.
Astfel, 80 mii de tone de mere, 20 mii de tone de prune si 20 mii de tone de struguri au posibilitatea să-și găsească locul pe rafturile magazinelor din Europa.
Totuși, este decizia Comisiei un panaceu pentru comerțul extern al Republici Moldova?
Uniunea Europeană este de mai mult timp unul dintre principalii parteneri de comerț ai Republicii Moldova, cifrele indicând că, chiar înainte de semnărea Acordului, Rusia a fost depășită la capitolul export de UE, unde doar România, Italia și Germania importă bunuri în valoare de mai mult de 700 de milioane de dolari americani.
Totuși, la capitolul agricol, Kremlinul rămâne principalul importator. În vara acestui an circa 300 de agenți economici de la noi din țară urmau să livreze pe piețele rușești circa 180 de mii de tone de fructe , o cifră ce depășesc cu mult oferta curentă a Uniunii Europene.
Alte dificultăți pot fi identificate și la capitolul stocare, taxare și încheiere de parteneriate economice.
Deși merele și prunele au undă verde pe piețele europene, foarte multe pierderi se înregistrează din cauza lipsei condițiilor necesare pentru stocarea acestora, fapt care poate duce la pierderi financiare dacă produsele vor circula la distanțe mari.
Apoi, prevederile Acordului referitor la libera circulație a produselor agricole intră în vigoare din septembrie, deci producătorii trebuie să găsească fonduri pentru a achita taxele existente în prezent.
Și nu în ultimul rând, agenții economici trebuie să-și găsească segmentul lor de piață unde produsele se vor vinde, în logica elementară a cererii și a ofertei, proces ce poate fi de durată.
Ce face Uniunea Europeană
La fiecare categorie de dificultăți există totuși potențiale soluții. Taxele vor fi returnate exportatorilor locali, îmbunătățirea sistemului de stocare e și el în proces de derulare cu ajutorul și asistența UE, iar pentru facilitarea accesului pe piața europeană a agenților economici se desfășoară un proiect, intitulat „Acordul de Liber Schimb Aprofundat și Comprehensiv Republica Moldova – Uniunea Europeană. Informarea și consolidarea capacităților agenților economici”. Acest program este realizat în perioada iunie – decembrie 2014 de către Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, împreună cu Asociaţia Businessului European (EBA).
Ce trebuie să facem noi
Probabil, rapiditatea re-orientării economice spre alte piețe decât cele rusești și ucrainești ne-a luat pe nepregătite. Totuși, de ani buni sezonul estival în Moldova începe cu embargoul rusesc la produsele autohtone, iar ciclicitatea afirmațiilor pipărate din partea Rosselhoznadzor-ului nu ar trebui să ne mai surprindă.
Dacă împrăștiem un pic voalul panicii, vedem că produsele autohtone sunt verificate în concordanță cu procedurile Uniunii Europene, ceea ce ne permite teoretic să figurăm pe lista de exportatori în 28 de state.
La momentul dat primordială este familiarizarea producătorilor autohtoni cu practicile economice vestice și cu posibilitățile de a accesa fondurile Uniunii Europene pentru dezvoltarea agriculturii.
Transferul de know-how în ceea ce privește elaborarea politicilor de dezvoltare regională, identificarea proiectelor viabile și a potențialilor parteneri comerciali este în desfășurare, dar e crucială implicarea cât mai multor producători autohtoni pentru ca proiectul să aibă succes. In acest sens, o doză de agresivitate sănătoasă în media locală nu ne-ar afecta zic eu, unde primele pagini ale publicațiilor agențiilor de stat, cel puțin, să promoveze seminariile de instruire și programelor menite să faciliteze procesul de integrare. Ar fi util și necesar să se ofere un plan, o strategie concretă care să scoată un pic din ceață exportatorii care au experiența comercială doar cu Rusia, iar mesajul general să promoveze în rândul societății inițiativă și dorință de schimbare, iar pentru că schimbarea începe de jos în sus, să începem prin a merge să cumpăram măcar câte o ladă de mere.
The post S-a gasit oare ac de cojoc pentru embargoul rusesc? appeared first on Bloguvern.
Sursa
2014-07-31 07:08:11