From Moldova with love sau ce știu străinii despre noi
Catedrala, monumentul lui Ştefan cel Mare, mămăligă şi ouă vopsite, tineri îmbrăcaţi în costume naţionale, nişte peisaje, câteva mănăstiri, muzee şi, poate, câteva demonstraţii despre cum arăta Chişinăul în trecut. Asta vor vedea pe cărţile poştale cei care au prieteni în Republica Moldova. Doar atât are de arătat Poşta Republicii Moldova despre Republica Moldova. Republica Moldova. Republica Moldova. Republica Moldova. Republica Moldova.
Nu mai fac copy/paste cu „Republica Moldova”. Dar observați cât sunt de fixați toți (care cică promovează cultura și turismul din țară) pe a arăta doar ceea ce este verificat și general acceptat că este frumos.
Aceste cărți poștale nu transmit mai nimic. Nu au un mesaj, o adresare cu adevărat atractivă față de cei cărora Republica Moldova le este străină. Ei nu au cum să afle de ce moldoveanul o să te cheme la el în casă imediat după ce abia a aflat cum te cheamă și o să te servească cu tot ce are mai bun. Nici despre interpreții, muzicienii, festivalurile care s-au născut aici nu vor afla din cărțile poștale primite. Nici nu vor ști ce sunt acele grămăjoare de orez înfășurate cu o frunză de viță de vie sau varză. Străinii nu vor ști că la noi Moș Crăciun nu intră pe horn și nici că cele mai dulci amintiri din copilărie sunt la bunica pe „lejancă” sau în mahalaua vecină.
Nimic din ceea ce se vede pe acele cărți poștale nu este mai spectaculos decât în alte țări. Ceea ce este spectaculos aici sunt oamenii cu puterea și aptitudinile lor de a supraviețui greutăților și de a fi buni și iubitori în același timp.
Atunci, de ce toată lumea știe de dexteritatea femeilor din Africa de a duce greutăți pe cap și nimeni nu știe de aptitudinile de multi-tasking ale celor din Republica Moldova? De ce toată lumea se dă în vânt după ouă Fabergé, fără să știe de ritualurile noastre de vopsire, pictare, încrustare ale ouălor de Paști? Da, aceste cărți poștale trebuie să stârnească zâmbete, bucurie, curiozitate și nu doar niște „Meh, pare ok”.
În acest context am deschis Strategia de dezvoltare a turismului „Turism 2020” unde mi-a sărit în ochi, de la bun început, motto-ul „Turismul trebuie să devină recolta bănească a Republicii Moldova”. Agenția Turismului are planuri MARI. Ochii mă dor până-n prezent. Lăsând gluma la o parte, nu am găsit în proiect nimic despre îmbunătățirea actualelor metode de promovare. Se intenționează, însă, „elaborarea, editarea şi difuzarea materialelor promoţionale: spoturi publicitare, hărţi, ghiduri turistice; organizare de evenimente cu caracter turistic; utilizarea Mărcii Turistice de Stat a Republicii Moldova, participarea la expoziţii de pofil în ţară şi peste hotare”.
Meanwhile, în alte țări iată cum se face:
Ucraina
Estonia
Oklahoma, SUA
Taiwan
China
Franţa
Marea Britanie
Japonia
Rusia
SUA
Ce imagine a Moldovei aţi vrea să vedeţi pe cărţile poştale de la noi?
The post From Moldova with love sau ce știu străinii despre noi appeared first on Bloguvern.
Sursa
2014-04-24 10:11:54