Un an de la semnarea IPAP...

Ministrul de Externe Andrei Stratan participa la Brussels la o sedinta a consiliului de cooperare a parteneriatului euro-atlantic in format 26+1 in cadrul careia vor fi evaluate rezultatele implementarii Planului Individaul de Actiuni al Partneriatul (IPAP). Planul a fost aprobat exact un an in urma, pe 6 iulie 2006, reprezentand un moment de revigorare a relatiilor noastre cu NATO. Cotitura de fapt s-a produs in iunie 2005 cand in ajunul votului din Parlament privind apelurile si declaratia pe Transnsitria, Presedintele Voronin s-a intalnit la NATO cu Secretarul General Scheffer si anuntat intentia Moldovei de a elabora un Plan Individual.

Decizia respectiva a fost desigur una pozitiva si binevenita, dar adoptarea ei a venit cu o intarziere de cel putin 2 ani. Acesti doi ani de framantari, ezitari si semnale contradictorii pe care le-am trait din interior ca sef al Directiei Securitate Internatioala a MAE, pledand impreuna cu colegii din MAE si din Directie pentru o cat mai grabnica lansare a IPAP-ului. Acest nou cadru superio de colaborare dintre Alianta si tarile partnere a fost anuntat la Summitul de la Praga in 2002. Dupa interesul initial manifestat de conducerea tarii, chiar la inceputul negocierilor cu Rusia pe marginea a ceea ce urma sa devina cunoscut ca Memorandumul Kozak, in mai 2003, Presedintele a impus un adevarat embargou la acest subiect: nici un fel de discutii despre IPAP, fara aprobarea expresa a tezelor de catre Presedintie. Motivul era evident, sa nu iritam Rusia si sa nu-i dam argumente sa nu creada ca nu am fi prieteni, altminteri nu ne ajuta sa solutionam conflictul.

Intre timp alte tari bine-mersi, nu si-au facut asemenea griji, dar pur si simplu au acceptat ofertele si au reusit sa semneze planurile individuale cu mult ianinte noastra. Si nu doar Georgia, care, cu privirea fixata pe obiectivul NATO, imediat a acceptat ideea si la sfarsitul lui 2004 deja avea semnat un document ambitions, sau partenerul noastra din GUAM - Azerbaijan. Dar chiar si Armenia (2005) si Kazahstan - cu vreo jumatate de an inaintea noastra, prin ianuarie-februarie 2006. Scriu asta nu pentru a musamaliza importanta deciziei noastre, ci doar pentru a pune lucrurile in context, caci imi aduc aminte ca la vremea respectiva decizia Moldovei de a elabora acest Plan a fost prezentata de oficialitati si presa drept una aproape revolutionara.

De acea, cand totusi am declarat in iunie 2005 de la cel mai inalt nivel ca "ne intereseaza", parea ca suntem in pragul unei noi pagini in politica noastra externa, cand nu ne vom mai uita la fiecare pas peste umar gandinu-ne cum sa nu suparam Rusia si cum pana si cele mai inocente decizii vor fi intereptate la Moscova si Tiraspol (in cazul IPAP-ului un considerent major tinea si de reactia aripei ortodoxe din cadrul PCRM). In iulie 2005 am contribuit la o analiza publicata de Institutul East-West cu un titlu si subtitlu graitor:"Upgrading Relations with NATO - A Chance for a Real Reform of the Moldovan Armed Forces" si "Sansele IPAP-ului", pe care-l terminam cu urmatoarea fraza - "Cu toate acestea, IPAP-ul ar putea doar complementa si nicidecum substitui eforturile sustinute pe care trebui sa le depuna Moldova in lunile ce vor urma pentru a decide nivelul exact al angajamentelor si profunzimea pana la care ea este pregatita sa lase NATO sa o asiste".
  • [...] Moldova’s overdue decision to develop an Individual Partnership Action Plan (IPAP) with NATO, announced during President Vladimir Voronin’s meeting with NATO Secretary General Jaap de Hoop Scheffer on June 7, raises hopes that most of the above-listed hurdles could be removed. The IPAP offers an efficient mechanism that would prioritise and organise all aspects of NATOMoldova co-operation (including in defence and military issues), facilitate coordination of the international assistance towards these goals, contribute to setting cost-effective strategy for the reform of the Moldovan armed forces, improving defence budgeting procedures and better coordination of inter-ministerial efforts. However IPAP can only capitalise on, but not substitute for, sustained efforts by Moldova that over the coming months would have to decide the exact level of its commitments and the depth at which it is prepared to let NATO assist itself.

In anul ce a urmat, expertii, in primul rand cei de la Ministerele de Externe si Apararii, au reusit cu sustinerea celor de la NATO si in baza unui mandat politic de la Presedintele Voronin, sa elaboreze un document bun. Despre ce s-a intamplat pe urma am scirs deja in postrea din 14 iunie - "IPAP-ul nu Merge". --

-- Dupa un avant ambitios si asigurari date ca intelegem ce inseamna angajamentele de reforme pe care ni le-am asumat, au inceput sa vina din nou semnbale confuze, care au facut ca astazi sa se creada despre noi la NATO ca nu suntem seriosi, ca nu stim ce vrem, ca nu putem face elementar distinctia dintre intentii de reforma si reforme si, ce-i mai grav, ca nu avem vointa politica sa implementam IPAP-ul, care se creaza impresia a devenit pentru Chisinaul oficial aproape o povara, care doar incurca in dialogul fructuos cu Rusia pentru rezolvarea conflictului. Comitetele de lucru specializate pe diverse aspecte ale reformei practic nu se intrunesc, personalul responsabil de implementarea prevederilor IPAP-ului in directiile specialiate ala MAEIE si MAP nu a fost suplimentat, iar la Misiunea noastra de la Brussels nu a fost trimis pana acum un reprezentant militar (o nimica toata s-ar parea, dar e un semnal cat se poate de clar pentru NATO a cat de serios ne pasa de acest plan).

Continui in postarea urmatoarea.


Sursa
2007-07-05 08:30:20



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

12:15:23Maria Ciobanu: Bătălia pentru primării va fi una în stil moldovenesc —» Elena Robu
10:20:48Ce se va întâmpla cu compania aeriană WizzAir în cazul unui Brexit fără acord —» Elena Robu
09:17:09Muzicieni creștini care cântă fără emoții și bucurie —» Moldova Creștină
09:08:24Thomasville Entertainment Center —» Andrei Fornea
08:30:44Trei doamne i-si spun pareri despre actuala si viitoarea conducere de LIpcani —» Curaj.TV | Media alternativă
08:18:18Zice că l-au ameninţat poliţisti de la Călăraşi —» Curaj.TV | Media alternativă
08:07:28Pottery Barn Manhattan Chair —» Andrei Fornea
20:36:05Lanuri de ambrozie între Sîngera şi Revaca —» Curaj.TV | Media alternativă
20:29:57Revoltată că politicienii le ignoră nevoile —» Curaj.TV | Media alternativă
16:47:22Pelerinaj la Mănăstirea “Sfântul Mare Mucenic Gheorghe”, s. Suruceni —» Tineretul Ortodox
15:37:00Binecuvantarile si blestemele vietilor trecute —» codul omega
14:15:28BREXIT: Organizarea unui al doilea referendum ar putea fi singura opţiune pentru Marea Britanie. Anunţul lui David Cameron —» Elena Robu
14:02:05Cel puţin şapte morţi şi numeroşi răniţi, după ce un autocar s-a lovit cu un camion, în Rusia —» Elena Robu
13:44:08Exprimare liberă —» Primul meu blog
11:55:19Key Lime Pie —» Bucataria Talinei - condimentat cu dragoste
11:38:57Produsele apicole: Când, cum, de ce le consumăm și de unde facem rost de ele —» Sunt MAMĂ!
09:25:52Depresia, bat-o vina! Ce sfaturi am pentru tine —» Sunt MAMĂ!
07:41:38M- când noaptea vine peste noi —» TheTEAtru | teatru, ceai & rock'n'roll
07:27:30Predica despre trei copii din Clejani care au distrus școala | Pastor Vasile Filat —» Moldova Creștină
06:43:434×6 Area Rugs Target —» Andrei Fornea
06:00:00Sonata lui Woldi în re-minor pentru patru mâini —» Un PUNCT din .FR
04:39:22Retry mechanism in an event based architecture —» Un nene Project
02:48:13Blue White Backsplash Tile —» Andrei Fornea
20:18:30Plop Andrei - Conferinţa Studenţească Inter-universitară la CID NATO (22 aprilie 2010) —» Informaţii pentru studenţi !
20:16:38Plop Andrei- J'ai parlé, j'ai écrit que personne n'avait le droit / la permission de parler / signer en mon nom —» Informaţii pentru studenţi !